fredag 26 juni 2015

Åsikter

Sverige är på väg att bli ett delat land tycker jag.
Röda/gröna mot blå/svarta!
För eller emot!
Vi tycker si och ni tycker så.
Varför kan vi inte leva med varandra?
Och varför ska vi det?
Varför får extrema åsikter bestämma över demokrati
och yttrandefrihet?
Varför har vi lagt det sunda förnuftet åt sidan?
Eller är det en sak vi får leva med?
Varför är egoismen så stor?
Vad har hänt med vårt land?
Vi tycker att andra bör göra sitt men vi sköta vårt.
Vi skyller på andra än oss själva.
Vi tar till åsikter för att tycka att andra gör fel.
Eller är det bara så att jag tycker att det var bättre förr.
Och det har ju alla tyckt förr.
Så varför ska jag vara som någon annan?
Jag blir bara frustrerad över att det blir sämre och sämre.
I folkhemmet så sipprar allt argare och frustrerande tankar fram.
Eliten sitter på gräddhyllan och tycker att vi har väl inga problem.
Eller rättare sagt att man inte är delaktig i dom stora problem vi står inför.

Jag har ett twitterkonto
Och följer där ett antal människor med extrema åsikter.
Höger och vänster.
Jag gillar det.
Där kommer alla människor till tals med alla åsikter dom har.
Man kan kommunicera med media och svara alla som kommenterar.
Twitter kan vara väldigt elakt på gott och ont.
Det kan göras lite anonymt också.
Det är tråkigt tycker jag.
Man ska ju kunna stå för sina åsikter i vått och torrt!
Men jag vågar inte det för en del tar ju till våld när
dom tycker att det behövs för deras sak.
Så jag har ett konto för lugna åsikter och ett för ett mera extrema åsikter.
Trist men så ser verkligheten ut.

Jag har skrivit mail och brev till folk som har åsikter som jag inte håller med om.
I mitt namn då.
Och fått svar tillbaka att vi kan ju alltid diskutera över en knytnäve.
Ja då blir det ju anonymt.
Och får en del hot när jag framför åsikter som folk inte klarar av.

Sen är ju alla sig själv närmast.
Det är lätt att ha åsikter om ditt och datt när man inte är i skiten själv!
T.ex det gäller att ha råd att vara kommunist!
Eller om du bor i en skyddad verkstad i ett villasamhälle.
så kan du lätt tycka om betong-gettona som finns.

Om vi inte kan leva tillsammans varför ska vi då göra det?
Bättre med harmoni som granne än att ha en bråkig rumskamrat!
**********
seeya



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!