måndag 5 november 2018

Att se AIK

Jag hejar på AIK!
Det har aldrig varit lätt.
Alla mot AIK Alla hatar oss är en ramsa som går runt runt på våra matcher.
Det har alltid gjort det känns det som.
Men som AIKáre får man alltid försvara folk.
Den stora massan är så bra att ha i ryggen och 99 % ger AIK bra rykte.
Jag är stolt gnagare 99 % av tiden men ibland så går det inte att försvara.

I går var det upplagt för fest på Friends Arena
Vi skulle ju vinna guld!
SM-Guld!
Det första sedan 2009.
Jag gick dit med ett par öl i kroppen och var enbart positiv.
Jag har haft samma plats på Friends sen det invigdes.
Vi är 3 "grabbar" i 50-års åldern som försöker stötta vårt AIK i vårt och torrt.
Jag har haft årskort sedan 1998.
Skulle aldrig tänka tanken på annat.
Men nu har jag fått en nagel i ögat.

Bakom oss står/sitter det ett gäng på mellan 3-6 personer.
Dom kan vara väldigt högljuda och lie små agressiva men oftast så köper vi det.
Men framför oss så sitter det ett par (man + kvinna) och dom älskar sitt AIK precis lika
mycket som jag gör.
Nu är det så att en av killarna bakom oss skriker så hemska saker i varenda match att nu får det vara nog.
Det skreks (måste skriva det) Hora, horunge, Fitta, Bög, och en massa andra saker.
Dom framför oss försöker få han att lugna ner sig men får bara svordomar till svars.
Igår så sa han till och med att ni tjejer inte har något att göra på Friends.
(snudd på spottande och fräsande)
Det var oerhört obehagligt.
Han hotade killen med stryk och bara skrek.
Jag försökte då resonera med hans sällskap och det verkade gå fram lite halvt om halvt.

Den aggressiva killen har redan jagat bort en tjej som satt där för ett par år sedan.
Och nu jagar han bort oss också.
Vi ska flytta på oss.
Jag står inte ut med det han skriker ut match efter match.
Paret framför oss vill inte att vi flyttar men jag orkar inte längre.

Läktaren speglar vårt samhälle idag och det finns massor att jobba med.
Vad tänker AIK jobba med?

Mitt enda minne från en guldmatch mot GIF Sundsvall blir en spottande  svärande
kille som bara vill slåss.
Detta skrämmer bort folk från våra matcher.
Vem vill att sin 14-åriga dotter eller son får höra detta?

Jag älskar AIK och hoppas det goda vinner.....
Men hade jag varit utan lagsympatier idag hade valet knappast blivit AIK.

AIK
Igår, Idag, I morgon, För alltid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!