måndag 17 juni 2019

Miljö

Vi bor på en allt skitigare planet.
Djur dör/utrotas.
Växter dör/utrotas.
Vi kommer allt närmare den totala undergången.
Men inte särskilt ofta diskuteras vår egen existens.
Vi blir allt friskare och allt fler.
Det pratas om abortförbud och att det ska skaffas fler barn.
Vi bygger ett pensionssystem på att vi ska bli fler och fler.
Sveriges befolkning ökar för varje år.
Finns det något land där befolkningen minskar?
Nordkorea?
Hur ska våra resurser räcka till allt fler medborgare på vår jord?

"Antalet människor på jorden ökar med 83 miljoner människor varje år.
Det visar FN:s årliga befolkningsrapport som dessutom anger
att det kommer finnas 8 miljarder människor på jorden inom sex år.
Den globala befolkningstillväxten väntas fortsätta öka
trots att antalet födslar har minskat stabilt sedan 1960-talet"

Och experterna säger att vi ska flyga mindre, äta mindre kött,
köpa mindre kläder, köra mindre bil osv.
Om allt fler människor ska göra allt mindre förstår då jag fel när jag inte får 
ihop den ekvationen?

Hur ska vi få jordens befolkning att göra allt detta mindre men samtidigt bli fler?
Behöver jorden just nu kanske en "Digerdöden" eller ett stort krig 3:e Världskriget?
Är det bra för jordens fortlevnad?
Varför pratar så få om jordens största fara.
Befolkningsökningen!
Jag är ingen expert utan bara en som funderar.

Vad gör jag för miljön?
Inte mycket.
Jag är liksom 99% av all befolkning bara en parentes på jorden.
Jag påverkar utan att lägga märke till det.
När inga som kan påverka ger mig riktlinjer och något att sträva efter så
struntar jag i miljön medvetet eller omedvetet.
Tänker inte så mycket på miljön.
Lite grann  gör jag ju det men marginellt.
När folk med makt och pengar skiter i vilket så får det vara.
Min tid på jorden vill jag spendera så gott det går.

Våra makthavare är dom största hycklarna som jag inte kan stoppa.
Miljörörelsen kämpar på och jag gillar det men ska det betyda något 
eller få till en ändring så måste brutala saker hända.
Typ en miljögerilla som ger sig på makthavare och folk med pengar samt inflytande.
(Tycker till exempel Världsnaturfondens rekrytering av folk som skjuter tjuvskyttar
var ett bra initiativ)
Varför inte ge sig på makthavare som skadar miljön?
Ska v få STORA förändringar så kräva STORA åtgärder.
Att höja flygskatten skapar ju bara mer segregation.
Skatter hjälper inte det ger bara rika mer fördelar gentemot fattiga.

Jag säger som jag brukar göra. Ge dig på religionen!
Hur stor miljöbov är inte Påven?
Stoppa religionen och öka forskningen istället!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!