tisdag 9 november 2021

Tankar

Det händer mycket i världen nu. Inte lika mycket i mitt liv. Det är mest småsaker och inget att ojja sig för särskilt mycket, men ibland måste man bara klaga i största allmänhet bara. Jag tycker det är väldigt fint  av dessa optimister som oftast bara ser positiva saker och sällan gnäller. Jag som är en cyniker har lite svårt för det. Så vill du höra bra saker är jag nog fel person.

Svenskarna mår allt sämre tydligen. Herregud vad vi behöver ett inbördeskrig eller liknande. Vi har för mycket pengar och tid över att må så dåligt. Själv mår jag bra just nu. Lagom med penar och lagom med tid.

Min dotter bor hemma hos oss just nu. Det är en drama-queen vi pratar om. Vänta nu jag säger det först att jag älskar min dotter och hon är otroligt bra på så många sätt. Men det dramatiska har jag svårt för. När man är 27 år så bör man ju ha blivit vuxen på dom flesta sätten men där är vi inte. På ett sätt är hon en äkta 17 åring som bara är missförstådd och vi förstår inte hur jobbigt det är med att leva som -90 talist idag.Och nu har hon ångest för att börja jobba som lärare (det har jag full förståelse för) för att det är så bråkigt i alla skolor.

Vårt samhälle har ju stora problem (utmaningar säger vänser politiker) med det mesta. Det beror på hur dum rankar dom. Men vi som lever i vår egen bubbla utan dessa problem kan ju sitta på läktaren och tycka i lugn och ro för vi blir ju inte drabbade. Det blir ju bara dom som råkar bo på fel plats. Tänk om man kunde se hur Sverige ser ut om 20-30 år.

Jag förutspår att segregationen kommer öka lavinartat för att ingen av oss på läktaren vill ens bo eller leva nära dom vi pratar om. Utflyttningen till landsbyggden av dom som kan och ha råd kommer öka mycket. Kriminaliteten kommer också att öka eftersom problemen blir större med en befolkning som blir större samt att mer invandring kommer att ske. Så jag målar upp en becksvart bild av Sverig. Och ja den kommer att förbli becksvart tills vi vågar/vill/orkar ta tag i problemen. Vad ska vi göra då

Ta bort friskolorna. Alltså ALLA. Alla barn ska ha samma förrutsättningar till att kunna lyckas.

Ta bort regionerna för att alla ska ha samma sjukvård vart man än bor.(självklart kan man inte begära samma avstånd för alla till sjukvården)

Noll tolerans alltså 0 inget annat för kriminalitet. Det ska bli åtgärder från samhället vid alla åldrar mot alla handlingar. Tvångsflytt av mobbare från skolan m.m. Längre straff. Framför allt för återfallsförbrytare. Extra skydd för lärare,poliser,sjukvårdare,brandmän m.m. Piska/morot på våra anstalter. Kortare straff vid bra skötsel eller uppvisande av rehabilitering ej automatisk sitta 2/3. Utvisa alla utländska medborgare vid straff som ger fängelse. Böter efter årsinkomst kan jag tänka mig.

Integrera folk med varandra. Tvinga kommuner att ta emot medborgare som ska flyttas. Vi måste bo tillsammans allihop om detta ska fungera.

Bidrag ska fås vid motprestation. Alla kan göra något. 

Svenska som första språk ska alltid gälla. Ta bort samhällsbekostad hemspråksundervisning.

Ta bort allt stöd till religioner. Samhället ska inte hjälpa samfund av någon sort.

Kan tänka mig regional bränsleskatt.

Utvärdera sockerskatt.

Ta bort en massa myndigheter. Minska stödet till Sida och andra organisationer. Allt utländskt stöd ska följas av krav mot landet/regeringen i fråga. 

Ja det finns massor att ha åsikt om men glöm inte att det enda sättet du kan påverka är att rösta. Så rösta nu efter hjärnan inte hjärtat. Sen måste du tänka på helheten inte på din mormor eller grannens stulna båt eller på kolkraftverken i Polen. Tänk större än så. Vad är bäst för Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!