tisdag 23 december 2014

Hemspråk

Varför ska vi ha hemspråks undervisning?
Varför ska jag betala hemspråks undervisning?

En budget består av ska vi säga 100 kronor.
Pengarna ska räcka till massor med saker.
Det är skola,försvar,äldrevård,barnbidrag och en massa mer.
Varför ska en del av dessa saker bli lidande för att vi har SFI?
Varför ska vi skattebetalare utbilda folk i deras hemspråk?
Jag får betala om jag ska lära mig ett nytt språk.
Folk får betalt för att gå SFI.
Varför diskrimineras jag?
Varför ska vi inte se till att alla kan prata med varandra här i Sverige?
Varför får inte ALLA betalt i så fall?

Skapar vi inte mer segregation om inte folk pratar med varandra?
Varför ser vi inte till att alla pratar samma språk?
Vi hjälper folk i nöd och det ska vi fortsätta med.
Men vi är och bor i Sverige och då ska vi väl prata med varandra?
Varför ska folk uppmuntras över att prata svenska via bonusar på socialbidraget?
Vi ska väl "tvinga" in dom i samhället om dom ska vara här?

Snälla någon ge mig skäl till att ändra uppfattning.
För jag kommer inte på något!

Nu är det ju så att vi tar pengar från något annat och ger till hemspråks undervisning.
Vilket område blir lidande och vilket tycker du det är okey med?
*******************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!