onsdag 29 maj 2019

Ansvar

Ta eget ansvar!
Varför blir du slagen av en elakpolis som är dum i huvudet?
Jag har gått på fotboll sedan 1975.
Har haft årskort på AIK´s matcher sedan 1998.
Har åkt på bortamatcher flera gånger varje år.
Jag besöker Tele2 på "bortaderby" 2 gånger om året.
Jag står ofta i klacken.
Men jag har aldrig blivit slagen av en polis.
Varför inte det?
Vad är det jag gör för speciellt?
Hur kan det komma sig att polisen inte vevar mig i ryggen med en batong?

Vinna mot polisen?
Varför är det viktigt?
Den fina läktarkulturen riskerar att försvinna.
Är den död i Tyskland?
Ärligt talat så går jag på fotboll för att se AIK spela och förhoppningsvis vinna.
Jag struntar i om det är 2-3000 åskådare eller 50 000.
Stämningen kommer i andra hand eller kanske till och med i tredje hand.
Visst är det kul med folk som vill sjunga och heja på sitt lag.
Men  att höra drogpåverkade eller fulla män skrika
- Det går en hora på linjen!
Eller den fina ramsan
- Hora sjunga samma sång hela natten lång
Det kan jag vara utan!
Eller sen en jättestark kille skrika
- Din jävla fitta du kan dra åt helvete
till en kvinna som bara ber mannen lugna ner sig i samband med en domaravblåsning.
Jag ser mycket hellre att dom "supportarna" försvinner.
Poliser finns för min och andras trygghet och säkerhet.
Det finns rötägg bland polisen också.
Men ge dom inte chansen att slå dig då?

När du är i Tyskland eller Spanien är du då lika uppkäftig mot polisen?
Varför har dom din fulla respekt?
Har du blivit slagen av en tysk polis någon gång?
När du reser i USA gör du då som polisen säger?

Vi har den poliskår vi förtjänar och den ger en bild av vårt land.
Status och lön måste upp samt att dom ska vara fredade mot våld.
Kolla upp hur dom blir behandlade och sluta med det där med att dom ska tåla mer.
Nej det tycker inte jag.
Dom finns där för att hjälpa mig och att kasta sig in i situationer som dom kan skadas av.

Jag tror tyvärr att vi får se en polis bli ihjälslagen innan det här är över.
Jag älskar polisen för att dom hjälper mig.

Tänk om fotbollssupportarna rensat ut avskummet själva.
Då hade vi kunnat ha en underbara läktarkultur.
Ta eget ansvar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!