måndag 6 maj 2019

Curla

Nej!

Detta handlar inte om curling utan om att curla våra svaga medborgare.
Hur mycket curlande ska en människa få ta del av?
När stjälper istället för hjälper vi dom svaga?
När ska människor behöva ta eget ansvar för sit handlande?

Jag arbetar på en arbetsplats där ansvar är något som i stort sett ingen behöver ta.
Vi kan kalla arbetsplatsen för Karolinska Institutet för enkelhets skull
Där finns många olika enheter t.ex. en enhet som arbetar med IT.
Det finns många olika personer där med olika kunskap och engagemang.
Det finns flera olika viljor och tyckande och tänkande.
Sen har dom inte kunnat behålla samma chef under längre perioder vilket
självklart försvårar för alla som vill göra ett gott dagsverke varje dag.

Nu har dom en provanställd kille som inte är på plats
mer än ett par timmar/dagar här och där.
Det går inte att veta om personen kommer eller inte.
Och nu gnisslar det rejält i gruppen runt omkring och det görs väldigt lite för
att ta tag i det problem som dom har.
Och jag som sitter på läktaren bredvid tycker hela situationen är absurd.
Här har vi en provanställd som missköter sig och en chef som inte lyssnar
på sina medarbetare.
Jag upplever att varje arbetsplats är ett genomsnitt hur det ser ut i landet i helhet.
Ingen behöver ta ansvar.
Det ska tänkas på dom som inte kan ta ansvar eller göra sitt jobb helt enkelt.
Hur kommer detta sig?

Jag är tyvärr själv en bidragande orsak till detta.
Jag har nämligen curlat alldeles för mycket med min egen dotter.
Men jag har kommit på det nu och förklarat att nu är det nog.
Så numera klarar hon sig själv (alldeles utmärkt förresten).
Hon har börjat ta tag i saker hon aldrig skulle gjort tidigare.
Jag är mer stolt än tidigare när hon gör allt hon förväntas göra.
Och ingen skuld sanering eller kronofogde eller kriminalvård inkopplad
Så det går att ta sig ur detta.
Men vi måste våga ställa krav.
Varför är krav fel?

Det finns medarbetare som nu har tröttnat och börjat ställa ultimatum.
Vilket är jättebra.
Nu får vi se om chefen är värd den lön han får.

Det är inte synd om alla som har det svårt.
Om du struntar att betala hyran för att istället spela upp dina pengar tycker jag tyvärr
att du är en tragisk figur som kanske behöver hjälp.
Men jag tänker inte tycka synd om dig.
Jag tycker synd om svältande barn eller tvångsarbetande barn eller barnäktenskap.
Jag tycker synd om djur som far illa eller inte får ett värdigt liv
Men en hemmasittande kille i 25-års åldern med svårt att sova problem tycker jag inte synd om.
Men jag tycker ändå att chefen mest får ställas till svars för detta för han tillåter detta.
Och sänker hela gruppen också.

Till och med min egen arbetsmoral får sig en tung törn av detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!