fredag 24 januari 2020

Åsikter

Vi behöver Jonas Sjöstedt!
Sverige behöver Annika Strandhäll!
Svensk media behöver Nike Nylander!
Men framför allt så behöver Sverige
Hanif Bali, Alexander Bard, Alice Teodorescu och Sakine Mendon!

Utan alla dessa motpoler så blir det ingen diskussion.
Vi går inte framåt i utvecklingen.
Att ett batteri behöver ett plus och ett minus vet vi ju om.
Så när någon kommer med en åsikt så är det bra med åsikter från andra hållet.

Jag har alltid stått på andra sidan.
Det har varit jobbigt ibland.
Men det utvecklar mig och det ger mig en identitet som jag trivs med.
Överallt har man alltid tyckt att självklart håller inte jag med.
Du ska alltid tycka motsatsen.
Men hur kul eller utvecklande är det om alla håller med?
Hade vi ens haft extremism om många hade gått emot vad någon säger?

Hanif Bali är väl en av dom mest polariserande människor vi har i Sverige kanske?
Och jag tycker att han är ute och seglar lite väl ofta.
Men hur ofta har han fel?
Varför inte lyssna på vad som verkligen sägs?
Läs varje ord på twitter som om Anders Lindberg eller Veronica Palm har skrivit dom.

Världen (men kanske framför allt Sverige) fungerar så att någon säger något
som uppfattas som extremt så tar alla avstånd.
Men sedan när en "rumsren" person säger samma sak flera månader eller år senare
så är det accepterat av den stora (erkända) massan.
(Det tar extra lång tid för kränkta journalister från Södermalm i Stockholm)
Varför ska en tanke eller idé tvättas rent först innan samhället tycker att det är ok?

Första gången jag upplevde detta inom svensk politik med egna ögon var när
Ny Demokrati kom fram i rampljuset.
Då tog erkända politiker och media totalt avstånd från vad Bert och Ian sa.
Hur är dessa tankar och idéer tagna av samhället idag?
Knappast ens lite smutsiga.
Bert behövdes på den tiden. Punkt slut!
Idag är han lite sådär mossigt småmysig.

När (nazisten? Hur då?) Jimmie Åkesson tog plats på scenen så gick
folk totalt bananas.
Men snart är han farmors gullegris även hos en del av journalistkåren (det är nog ett tag kvar)
Men hur skulle etablissemanget reagera om Jimmie vinner och lyckas vid nästa val?
Ojojoj!
Hur blir rannsakan hos framför allt Södermalms journalisterna då?

(te-paus)

Vi måste orka debattera från två håll.
Sen kan det väl vara slut med att inte diskutera jobbiga ämnen.
Försök lyssna eller till och med byt åsikt om någonting någongång.
Den s.k. eliten måste förstå folket.
Varför reagerar folk som dom gör?

Syfte och agenda är också viktigt.
Blir det ett bättre klimat i debatten när media ständigt attackerar Trump?
Ja han ljuger och bedrar folket men blir det bättre för att media sätter Tump
först och sedan sitt eget folk i andra hand?
Media måste ju spegla det samhälle som påverkas av vad som händer eller jag
kanske har tvär fel där?
Vad har Trump gjort som påverkat lilla Sverige?
Vem påverkar Sverige mest? Stefan eller Donald?
Varför ska alla lyssna på Greider? Men inte på Hanif?
Jag hör vad som sägs inte vem som säger det.
Oftast ska tilläggas. Jag liksom du har ju fördomar på något sätt.
Min största fördom är mot vänsterfolk som inte lyssnar på andra!
Vad är din?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!