måndag 27 januari 2020

Människor

Viruset som smittar människor i Kina!
Är du rädd?
Ska vi vara rädda?
Är det här något vi ska vänja oss med i framtiden?
Själv säger en del av mig att detta kan vara bra till och med.
Men jag är en första gradens cyniker och 
jag är ju bara en ond empatilös människa eller?

Tänk om vi människor skulle börja tänka med hjärnan istället för hjärtat?
Det är alldeles för mycket hjärtat som styr oss tycker jag.
Vi är för många på planeten redan nu,
Vi förstör klimatet och balansen på jorden.
Människan förökar sig alldeles för fort.
Blir bara äldre och friskare med bättre ekonomi och sjukvård.
Hur många tål planeten?
Är viruset bara en signal att det är nog nu?
Hur ska det finnas möjlighet för framtida människor att klara sig?
Det finns massor att säga om detta.
Miljön står ju i fokus nu.
Med en miljard människor till på planeten, spelar det då någon roll hur rent det är?
Miljöpartiet skulle aldrig gå ut med att vi måste få färre barn.
Vi ska bli vegetarianer för hjärtats skull inte hjärnan?

Jag tänker kanske för mycket med hjärnan?
Men vi fungerar så att ser vi ett drunknat barn spolas upp på en strand i Grekland
så brister alla fördämningar.
Men ser vi inte ett barn i Afrika dö av svält så bryr vi oss knappt alls.
Så fort media uppmärksammar oss så öppnar vi både plånbok och hjärta.

Jag refererar ofta till en film på You Tube
Jag gör det igen!

https://www.youtube.com/watch?v=LPjzfGChGlE&list=PLJAuMa6mcMN_Dl8B5VW1562Wa3YwnEc3i&index=12&t=3s

Det är alldeles för mycket av vad kan vi göra kortsiktigt istället för långsiktigt.
Tänk om vi kunde rädda alla människor från en för tidig död?
Vi blir allt fler och allt äldre.
Hur länge kan detta hålla på?

Tillbaka till viruset.
Kanske är det räddningen för framtiden?
Tur att inte jag och mina kära drabbas.
Men jag kan ju inte tänka på mig själv bara.
Skulle jorden behöva renas så får jag väl ta en för laget.

Mer hjärna och mindre hjärta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!