tisdag 20 oktober 2020

Pandemi tankar

 Vecka 31 av mina Corona veckor. Jag har inte arbetat normalt sedan i våras.

Men en vardag har lagt sig till rätta nu. Blir nog lite konstigt att jobba heltid när man ska tillbaka till normala omständigheter tror jag.

Jag funderar väldigt mycket på vad som händer överallt och jag ställer mig en massa frågor bland annat om det ekonomiska läget. Där jag funderar på hur illa ställt det är hos en del privat personer och företag som har hamnat i kris. Har en del folk så liten buffert att dom inte klarar sig ett tag på mindre inkomst? Jag förstår ju nu när det gått så lång tid att det blir problem. Men det verkade sig att många fick problem direkt när pandemin slog till. Jag hade nog klarat mig åtminstone 3-6 månader utan inkomst. Det kanske är länge, det vet inte jag men nog tycker jag att dom som inte lever på marginalen bör klara sig en månad i alla fall. Men nu gällde min sak egentligen företag. Måste man ha stöd så fort så undrar jag om det verkligen är ett livskraftigt företag vi pratar om? Det är ju meningen att en del ska gå i konkurs ,så är det ju bara. Om jag vore företagare så måste jag ju veta att det kommer dåliga tider så en buffert måste ju finnas i någon form. Jag är så cynisk att kanske är pandemin bra på ett sätt (kanske flera). Men jag undrar om vi verkligen ska låta en vissnade blomma dö?

Sen måste jag skriva en rad om kultur och sport. Den ensamstående mamman som lever på marginalen har kanske inte så mycket över för vare sig publiken eller ensemble på Dramaten eller överbetalda fotbollsspelare i AIK. Inte ens jag har mycket över för dom. Kultur och sport är inte livsnödvändigt tycker jag. Det är en "fylla våra liv" sak. Det måste ju få falla då och då? Alla kultur och sportarbetare får väl hitta andra inkomstkällor. Dessutom så har dom (tror jag i alla fall) både en och annan investerad krona i olika saker så jag KAN bara inte tycka synd om en sportförenings utövare eller fotbollsproffs. Däremot scenarbetaren eller planskötaren kan jag känna sympati för. Jag ber ekonomiska gåvor varje månad till saker jag känner för. Som behöver min hjälp. Kultur och sport får inte en krona av mig i dessa tider. Kolla gärna taxeringskalendern vilka som behöver hjälp. Och ta då bort alla nolltaxerare först. Jonas Gardell behöver inga pengar jag lovar det. Jag älskar AIK och har årskort sedan många år tillbaka men att ge dom pengar i dessa tider när jag VET vad en fotbollsspelare tjänar så blir det inga bidrag från mig. Det finns så många djur som behöver DIN hjälp i dessa tider

Skicka in en slant till WWF eller någon annan djurorganisation. Det är för få djur och för många människor på den här planeten. Bli lite mer cynisk tycker jag!



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!