måndag 5 februari 2018

Empati vs. Hyckleri

Såg ett inslag i Rapport på SVT igår.

https://www.svtplay.se/video/16832902/rapport/rapport-4-feb-19-30-1?start=auto&tab=2018


Det handlade om etiopiska sömmerskor som tjänar 2 kronor i timmen.
H&M framställs som bovar i mina ögon.
Och att dom inte får justa villkor när dom jobbar.
Jag tänkte direkt på konsumenterna i den här frågan.
Varför är H&M boven i detta?
Varför är det inte vi som handlar där som är bovarna?
SVT framställer ju detta som en sak men jag uppfattar det som annat.
Varfrö använder inte vi vår konsumentmakt oftare?
Är det för att vi är hycklare med låtsas empati?
Snyfta i ett reportage för att sedan gå och fynda billigt.
Så klart priset blir ett annat om justa villkor ska finnas.
Men jag tänkte på en annan sak.
Varför flyttar fabriker runt?
För att tjäna pengar så klart.
Men om dom flyttar betyder väl det att dom har fått det bättre där dom varit?
Och då undrar jag om dom inte ändå gjort en god gärning?
Om inte fabriken hamnat i Etiopien vart skulle den då ligga?
Vill vi att alla arbetare ska ha det bra köp då lokalt eller?
Då får ju inga fattiga några jobb?
Eller?

Tillbaka till H&M.
Varför klagar vi på andra men gör inget själva?
Är vi bara empatiska hycklare egentligen?
Vad gör du för att alla ska få bra villkor och löner?
Själv gör jag ingenting medvetet utan tänker på mig själv.
Alltså rent krasst och cyniskt.
Tror inte jag är ensam om det.
Tror att styrmedel ska komma från våra makthavare.

Tycker ändå att det är viktigt att inte klaga på andra utan
först ta en titt i spegeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!