torsdag 17 maj 2018

Att sitta eller stå i kö i Sverige gör alla någon gång varje dag tror jag.
Jag avskyr det!
Jag är allergisk mot köer.
Försöker vid varenda tillfälle hitta den kortaste kön.
Både i bilen och i affären.
När man är i en kö finns alltid tid för tankeverksamhet.
Jag hittar alltid något att tänka på i en kö.

Men jag tycker att ofta är köer fake.
Dom uppstår för att folk vill skapa köer.
En del tjänar på det andra inte.
Ta bilköer t.ex.
Vad tjänar miljön på bilköer? Ingenting!
Bara en stor förlust för miljön.
Ändå görs inte mycket åt det.
Trafikverket t.ex. kunde om dom vill styra trafiksignaler och flöden
på ett helt annat sätt om dom ville.
Trafiksignalerna kunde göras så att det blev grön våg för köerna.
Men då finns risken att allt fler kör bil så då tar man hellre en kö än inte.
Men vi vet väl inte att folk skulle köra mer bil då?
Eller det kanske har utretts i förbannelse redan?
Sen har ju bilisterna själva en stor del i köerna.
Folk gör en massa andra saker än att köra just bil i trafiken.
Roa dig med att titta på andra när det blir grönt ljus.
Det tar en evighet innan bilarna kommer iväg.
Det är oerhört stora luckor mellan bilarna.
Folk är inte "startklara" när det blir grönt.
Teoretiskt så skulle väl jag kunna köra när det blir grönt som nummer 7
i kön samtidigt som nummer 1?
Kör alla samtidigt så blir väl kön kortare eller?
Nu är det så att när bil 1 kör så gör sig bil 2 startklar.
Så därför hinner hälften av bilarna inte förbi ljuset innan det blir rött igen.
Undrar om det blev en förbättring när mobilförbudet kom?

Sen har vi köerna i affären.
Där tjänar ju butiksinnehavaren på en kö.
Det måste ju dom göra?

Undra hur många timmar i vårt liv vi står i kö?
Hur många timmar sitter folk i köerna på Essinge leden varje dag?
Hur fixar ni det?
Jag hade definitivt bytt jobb eller bostad.
Jag har 8 minuter med bil till jobbet men kräks varje gång åt alla
trötta bilförare som pillar sig i naveln istället för att köra bil.
Jag tutar och väcker folk lite då och då.
Jag tror att jag skulle vilja ha lite sydeuropeiskt i svensk trafik.
Jag älskar att köra bil i USA.
Köerna är för att det är åt helvete mycket bilar.
Men folk kör!
Titta vid trafiksignalerna.
Det är gasen i botten på en sekund när det blir grönt.
Och inte många kör mot trött.
Varför?
Därför att dom andra får grönt direkt när du får rött.

Nä vi vill ha köer i Sverige.
Det är vår mentalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!