tisdag 8 maj 2018

Partiledardebatt

Såg du debatten på SVT i förrgår?
Jag orkade inte se hela.
Utan det blev en del här och en del där.
Varfrö orkade jag inte titta?
Jo för att det är samma som alltid.
Inget nytt under solen.
Hur många ändrar åsikt efter att ha sett denna debatt?
Jag fattar inte att folk byter hit och dit bara för att en fråga är viktigast just nu.
Eller det kanske är så man ska göra?

Själv har jag alltid röstat efter en egen ideologi.
Jag tror på långsiktighet och att det tar tid för att få saker gjorda.
Konjunkturer styr inte våra svenska politiker över.
När Sverige går bra eller dåligt har knappast våra politiker med att göra.
Export och dollar är väl det allt handlar om.

Men vi står oss själva närmast så när någon viftar med 100 kronor i
ett nytt bidrag så tar vi det med hull och hår.
Blev ditt liv bättre?
Vad eller rättare sagt vilka som styrt Sverige har påverkat ditt liv positivt eller negativt?
Jag kan komma på ett par saker.
Miljonprogrammet var ju ett resultat av politik
Jobb skatte avdraget ett annat.
Det finns ju spåklart flera saker som påverkat mig utan att jag tänkt på det.
Nedskärningarna i vård skola polis m.m. är ju t.ex. på det.
Men det mesta är väl ändå det som du och jag har skapat eller?
vilken regering drev igenom curling föräldra programmet?
Vilken regering drev igenom individualist programmet i utbyte mot lagprogrammet från förr?

Vilka problem som finns därute idag vill vi att nästa regering ska ta tag i?
Tror ni på fullt allvar att ett parti skapar perfekt vård och ett annat inte?
Får vi bättre skola av ett parti men inte av ett annat?
Är det inte frågorna där partierna står längst från varandra som är avgörande?
Immigration t.ex.
Segregation?
Brott och straff?
Nato?
Flygskatt?

Det kanske är dessa frågor som är avgörande?
Får ditt barn under dom närmaste 4 åren bättre betyg om Liberalerna vinner valet?
Får din sjuka mamma bättre vård dom närmaste 4 åren av Socialdemokraterna?
Det finns ju en större mängd frågor som är större än dom närmaste 4 åren.
Ska det vara så svårt att få alla partier och räkna ut hur den bästa skolan kommer till?
Kan inte vi få en oberoende forskning om det?
Vård behöver alla!
Lägg ner landstinget och sätt vårdfrågan som en långsiktig fråga där
ALLA måste vara överens.
Alla behöver väl samma vård i samma ålder på olika platser?

Låt valet handla om det som behövs fixas nu helst igår.

En fråga om snabbspårväg ska väl ALLA partier kunna komma överens om.
Det gäller ju inte imorgon utan om en massa år.

Sen undrar jag när väljarna ska fatta att en del av dom etablerade partierna måste
bort och helst läggas ner.
Vi behöver nytt blod med nya konstellationer.
Arbetarna idag är inte samma som för 50 år sedan.
Personligen tycker jag att KD, MP, V samt SD borde försvinna på en gång.
Dom småfrågorna kan andra hålla på med.
Vi behöver större bild än så.
Jag tycker miljön är viktig men inte under MP´s paraply.
Familjen är viktig men den ser ju inte ut som för 50 år sedan!

Tänk lite längre än 100-lappen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!