fredag 10 augusti 2018

Nyhetsvärde

Akilov misshandlad i fängelset basunerar SVT Aktuellt ut som toppnyhet.
Vad är värdet och det viktiga i det?
En dömd terrorist åker på käften av en medfånge.
Och?
Kunde inte bry mig mindre om det inte vore för nyfikenheten
över varför SVT väljer denna nyhet som det största den dagen?
Vad är värdet?
SVT är public service som ska vara neutralt. Är dom det?
Folk misshandlas dagligen och andra brott också.
Varfrö får inte offren synas?
Vad är värdet i att en gärningsman ska tas upp som en nyhet?
Ska jag tycka synd om honom?
Eller tvärtom ska jag tänka att det var ju bra?
Fattar ingenting.

Sen tog SVT nyheter upp att palestinier blivit skadade av Israel.
För att sen rapportera det omvända.
Var det inte så att palestinierna sköt först?
Som tittare tror man ju att Israel är den stora boven här.
Är det så?
Ska man då inte säga det?
Det är i mina ögon ofta så att SVT väljer perspektiv ur en sida oftare än andra.
Är man så neutrala som man utger sig för?

Jag tycker att på sikt ska SVT läggas ner.
Eller få ännu större direktiv på neutralitet.
SVT känns så mycket Stockholms vänster som jag ser det.

Till sist så skiter jag fullständigt i en terrorist som blir slagen i svenskt fängelse.
Han har nog förtjänat ett kok stryk om dagen i några år till.

* Uppdatead bild*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!