tisdag 2 juli 2019

Vår Planet

Tänkte så där nyfiken börja titta på " Our Planet" på Netflix.
Kollade ungefär 2 minuter sen gick det inte längre just nu.
Jag mår så dåligt över hur vi behandlar denna planeten.
Siffran 60 % utrotade djur och växter nämndes.
Sen var jag inte mogen för den serien som säkert är helt underbar.
Jag ska se den men vid ett bättre tillfälle.
Det gäller säkert att vara lite positiv när man ser djur/natur program?
Och jag som är en cynisk lite negativ människa är inte mottaglig
för vissa saker vid vissa tillfällen.
Jag är i grund och botten negativt inställd till HELA mänskligheten.
Varför beter vi oss så illa?
Vad är det som gör att vi är den värsta sortens rovdjur?

Jorden är en underbart vacker plats
förrutom dom saker/platser som människan har gjort åverkan på.
Säg en vacker sak som människan har gjort?
Jag går inte på Eifelltornet eller Operahuset i Sydney.
Det är inga vackra saker.
Vad naturen självt har gjort är ju vackert.
Nej Golden Gate bron är inte vacker den är cool eller häftig.
Den kan vara imponerande men vacker?
Absolut inte!

När du tänker på något vackert kan det ju vara en liten svensk sommarsjö
med lite fåglar kanske en fisk som hoppar med vackra blommor eller träd i bakgrunden.
Och ett fint litet hus med en brygga vid sjön.
Den bilden är ju mycket vackrare utan huset och bryggan!

Har du sett filmserien "The Terminator".
Den miljön finns ju på riktigt.
Åk till vilket industriområde som helst så ser det ju ut så.
Vi planterar eller sparar en park i en storstad så blir det plötsligt vackert!
Nej det blir det inte.
Det är en liten pytteliten oas som skulle vara vacker om omgivningen fick vara
som den ursprungligen var.
Det finns en scen i Terminator 1 där en maskin kör över skelett.
Så är det och så har det varit och så kommer det att bli.

Vi är här för en sak och det är att förstöra allt och flytta till nästa planet.
Jag hoppas verkligen att jorden går under före vi flyttar för detta
vill inte jag ska ske om och om igen på andra planeter.
Vad är syftet med vår art?
Varför är vi så fruktansvärt elaka vi som har en super utvecklad hjärna och kropp?
Hur kan vi ens komma på tanken att döda för att det är kul?
Förstöra för vi gillar det?

Vi är dubbelt så många på planeten mot vad vi var för 50 år sedan.
Och hur många är vi om 50 år?
Hur många är vi år 2150?
Ni snackar om miljöförstöring!
Det är ju människans närvaro som är det största hotet!
Vi måste ju bli färre.
Men våra makthavare säger att vi måste bli fler!
Varför ringer inte larmklockan hos vår elit som går under begreppet "forskare"?
Vi botar sjukdomar och gör så att vi blir allt äldre.
Är inte det fel väg att gå?
Det är väl bättre om vi är på jorden en kortare period?

När jag var 16-17 år så sa jag till min mamma att jag ska inte sätta några
barn till den här världen. Det var 1980 eller -81.
Hon tyckte jag var negativ och hemsk.
Hon vill ju ha barnbarn.
Så fungerar ju dom flesta.
Vi tänker enbart på oss själva.
Människan är en fullkomligt egoistisk varelse men utrotar instinkter.
Mörda döda och förgöra för att vi själva ska få föda så många det går.
Det är väl det som är själva syftet.
Jag tycker synd om nästa planet som vi förstör.
Hoppas att en meteorit träffar vår planet inom kort.
En liten sten i alla fall.
Som tar bort typ 3-4 miljarder invånare i ett hafs.
Eller en epidemi kanske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!