onsdag 23 september 2020

90talister

Jag måste göra något jag egentligen inte gillar.                                                                                            Att skriva om en grupp.                                                                                                                                  Jag är 60-talist och är stöpt som en riktig sådan.                                                                                           Så mig kan man lägga i  ett fack.                                                                                                                 Det kan man ju inte göra med alla men med många.                                                                                     Så jag vill skriva av mig lie om 90-talisterna.                                                                                              En grupp oerhört välutbildade eller pålästa eller kanske socialt begåvade eller bara kan prata för sig.      Den gruppen är i alla fall den mest egoistiska generationen vi upplevt(tycker och tror jag).                      Det måste bara vara så.                                                                                                                                 Det är JAG tänk på allting och att inte bli trampad på tårna av äldre generationer.                                  Kom inte här och tro något!                                                                                                                       Dom skiter i det mesta utom social medier och vad så kallade influencers talar om för dom(överdrivet). Dom skiter i miljön (och då har dom ändå Greta-generationen bakom sig som flåsar på dom).                Min dotter är 90-talist.                                                                                                                                  Jag har sagt detta många gånger till henne och hon håller med om det mesta.                                           När hon behöver hjälp så kommer absolut ingen till undsättning.                                                               Det är bortförklaringar som frisörbesök eller andra dumma anledningar.                                                 Och vänner har dom gott om.                                                                                                                       Det är typ 1200 vänner och följare på alla sociala medier.                                                                         Men är det vänner? Ens bekanta?                                                                                                               När jag går igenom mitt lilla flöde så ser jag att 98 % skulle jag kunna ringa                                            och fråga om vi ska ta en kopp kaffe tillsammans med.                                                                                    Hur många 90-talister har det?                                                                                                               Undrar hur många 90 - talister som har skuldsanering eller liknande?                                                        Det är Stureplan till varje pris som gäller.                                                                                                   När min dotter säger orden  - Jag har inte råd. Då häpnar "vännerna".                                                        Jag hör sådana historier att jag verkligen undrar hur det ska gå för dom.                                                Ingen av dom kan tänka sig jobba för mindre än 40 tusen i månaden.                                                          Så då går dom hellre arbetslösa.                                                                                                                 Dom söker 60-70 jobb men får inte ens gå på intervju och fattar inte varför.                                  Utbildning tar ju tid och inte kan man åka till Stockholms veckan på Gotland då.                               Självklart finns det 90- talister som det går bra för och som är underbara människor.                              Dessa kommer att ha en röd matta hela livet.                                                                                              Men nu pratar jag om gruppen.                                                                                                                    Jag vill gissa att 00-folket kommer köra om dom fort och enkelt.                                                               Sen är ju jag som 60-talsit inte van med Jaget före Laget.                                                                         Där krockas det. Jag hjälper mina föräldrar i alla lägen.                                                                            Gör 90- talisterna det? Gissar på inte.                                                                                                                Nu hård drar jag ju och överdriver men för att få fram en poäng så måste man.

Jag som fotbollssupporter och AIKare får uppleva detta ofta.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!