måndag 10 maj 2021

Framtiden

Hur kommer det att bli?
Vad kommer egentligen att hända i Sverige och i världen?
Med klimatet och fred och frihet?
Varför bryr dig så få inklusive mig själv?
För att jag inte kan ta på problemet. 
För att jag inte blir drabbad såklart.
Jag är liksom nästan alla andra också en självisk egoist,
Men varför finns det inte fler Greta Thunberg eller Gandhi?
Är vi på väg mot vår undergång?
Varför diskuterar vi inte befolkningsökningen överhuvudtaget?
Vi pratar om klimatet i nedskräpning m.m.
Men spelar det någon roll så länge vi blir fler varje dag?
Vi ska ha mat till fler, som också ska ha det allt bättre med allt vad det innebär.
Så en fråga jag vill ställa är om jag gör något gott om jag hjälper en människa istället för att hjälpa ett djur eller en växt?
Jag vet vad jag vill och tror på.
Är en cyniker ut i fingerspetsarna som tror att det är kört på många sätt men tror att hoppet ska ställas till en större pandemi än den vi upplever idag.
Jag tror att när den slår till så löser sig det mesta.
Covid-19 är en början på något som kan bli gott.

Vad skulle få mig att tänka på klimatet?
Tyvärr ingenting mer än en stor ekonomisk förändring.
Att få mig att sluta med kött och flyg ser jag som ganska svårt.
Jag fortsätter att ge pengar till Elefanter och isbjörnar.
DET är mitt samvete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!