tisdag 8 november 2016

Slå ett slag för feminismen

Idag bytte jag från sommardäck till vinterdäck.
Vad har det med feminism att göra?
Det var ju då inte jag som bytte däck.
Utan jag hade bestämt mig för att åka till en verkstad.
För min flickvän ska byta nästa gång för att jag är utomlands då.
Så då ska vi förvara vinterdäcken hos verkstaden eftersom hon inte kan/vill byta däck.
Så jag åkte ner till Däckproffsen 06:30 i morse.
Det var ungefär 15 bilar före.
Samtliga var män.
Det är "drop-in" kön vi står i.
Deras bokningssystem var fulltecknat.
Så där står vi alla män och väntar på vår tur.
Det är kallt och blöt ute.
Väntrummet är inte särskilt varmt i heller.
Efter en stund så kommer en tjej med tårar i ögonen i på verkstaden
Hon kan ju inte byta däck så hon måste få hjälp.
Och hon ska ju lämna på dagis så hon måste få hjälp nu.
Självklart får hon gå förbi kön bestående av enbart män.
Vi andra män tittar på varandra och ler lite ironiskt till varandra.
Efter någon timme så kommer en gravid kvinna in och säger att
hon kan ju inte byta däck eller vänta för det gör ju ont i hennes rygg.
Så verkstadskillen tittar på oss och ser ursäktande ut när han släpper
allt för att hjälpa den gravida kvinnan.
Nu blir vi samtliga vill jag påstå lite småbuttra för vi är samtliga
försenade till våra jobb och vill komma in så fort det går.
När då kvinna nummer 3 kommer och säger att hennes hjulbultar
sitter löst och hon känner ingen som kan hjälpa henne så går jag i taket.
Men knyter näven i fickan för här säger man inget för då är man ju
en mansgris bara.
Så det är bara att le mot dom andra männen men nu börjar vi prata med varandra.
Sen kommer ytterligare en kvinna in och ställer sig sist i kön.
Då bryr jag mig inte längre.

Var är jämlikheten?
Varför ska kvinnor bara slåss för jämlikhet inom områden som dom vinner på det?
Jag tycker mitt inlägg är ett slag för jämlikhet.
För det fungerar väl åt båda hållen eller?
*************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!