måndag 16 januari 2017

Katerina Janouch

Det har blåst upp en storm kring den här människan.
Hon har sagt saker i tjeckisk tv som andra inte gillar.
Det påstås vara rasism och annat hon sysslar med.
Jag är hyfsat säker på att hon uttryckte en åsikt.
Som en del håller med om och andra inte.
För mig spelar det inte så stor roll utan hon har en åsikt.
Jag följer henne på twitter och får bilden av en tjej som är orolig vart
landet Sverige är på väg.
Hon kanske förstorar bilden av hur hemskt det är kanske inte.
Men spelar det någon roll?
Har inte vi alla rätten att uttrycka oss fritt och få tycka det?
Säga emot eller ha andra åsikter är ju det man ska göra eller?
Men att säga att någon hetsar eller uttrycker sig rasistiskt är lite annat.
Om Zara Larsson hatar män och vad dom gör då är det ok.
Om jag delar upp män i andra grupper är det ok så länge inte etnicitet kommer upp.
Det är helt ok att såga moderater eller gnagare.
Det är också en grupp.
Men får man hata katoliker?
Hat är ett ord vi ska använda så lite det bara går.
Jag tycker och det är är ju MIN åsikt
att svensk media mörkar det som sker i Sverige just nu.
Tillsammans med kultureliten och statsmakten.
Jag tycker de tär viktigt och bra att vi får åsikter och fakta från annat håll.
Någon sa åsiktskorridor! Vilket bra ord.
Vi behöver och ska inte tycka samma sak.
Några har högre röster än andra.
Mer följare på twitter och annat.
Ni har mer ansvar att basunera ut saker som skapar opinion.
Vi som bor i samhället längre bort från "Wysteria Lane" måste leva
med dom beslut som makten tar.
Om Alice 14 år är rädd så måste vi ta det på allvar.
Då kan vi inte ta bort henne från gatan utan hotet mot Alice!
Säkerhet är en av dom viktigaste sakerna i en demokrati.
Det är det som folk är rädda för just nu.
Och ni makthavare skapar en säkrare tillvaro tror jag att det ni kallar
för främlingsfientliga troll minskar eller till och med försvinner.
Trollen har väl inte alltid varit troll eller?
Tänk på vad som skapar oro och främlingsfientlighet?
Om vi tar bort det så försvinner väl skälen för det?

Jag sympatiserar med Katerina för hon vågar sätta fingret och väcka
dom som sover eller inte lever i Husby eller andra snart laglösa ställen.
Om det nu inte är så farligt varför ger ni er inte ut till förorten?

Det är bra för demokratin att dessa saker diskuteras tycker jag.
Och vi måste se till att det inte blir hat av detta.
En sansad dialog är ju bäst.
*********************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!