fredag 8 februari 2019

Föreläsning

MeToo samt en mängd andra saker har tagit fart i debatten om jämställdhet
och rasism samt en hel del andra orättvisor i vårt samhälle idag.
Det är ju jättebra.
Vissa delar av mänskligheten är ju födda med guldsked i munnen.
(jag själv t.ex.)
Jag är verkligen för ett totalt jämställt samhälle
Annars är jag ju galen!
Jag tycker om nästan allting i den debatten förrutom en del saker.
Dom ska vi inte tala om nu.

Jag var på föreläsning i ämnet på jobbet.
Ämnet var:

Equality Diversity and Inclusion:
How can we challenge racism, sexism and white privilege in the academy?

Jag som arbetar i den akademiska världen träffar mängder med människor
från olika delar av världen.
Jag skulle ändå vilja säga att det är en privilegierad värld eftersom dessa människor 
är utbildade och bildade samt väldigt pålästa i massor med ämnen.
Så jag undrar om dessa verkligen motsvarar det stora problemet.
Men återigen så detta var inte det stora jag reflekterade över.
Utan det var vilka grupper som fanns i publiken.
Jag passade på att räkna lite.
Det var 102 åhörare som lyssnade på den här föreläsaren som var en kvinna.
Av dessa åhörare var det 16 män!!!!
Av dessa 16 män så var över hälften män med utländskt ursprung.
Sedan vill jag fördomsfullt säga att av dessa återstående 8 män 
så var cirka hälften av dom vita-heterosexuella-medelålders män 
(inklusive mig själv).

Den här föreläsningen visade en hel del statistik på hur det ser ut i samhället.
Men vilka avser denna föreläsning att upplysa?
Är det inte meningen att vi ska få en "aha" upplevelse.
Alla satt enligt mig och blev inte särskilt överraskade.
Utan det var ju igenkännings faktorn som genomsyrade detta.
Var var alla män som inte känner till detta?
Vad hjälper det om det är ett bra budskap om publiken är helt felaktig?

Ska vi bli jämställda (vilket kommer ske om vi bara har lite tålamod)
så måste ju rätt människor höra hur det är där ute
Sen blir jag mer skeptisk när privilegierade föreläser för likasinnade.
Den akademiska världen har nog inte exakt samma problem som det "riktiga" världen?
Men jag kanske bara är fördomsfull?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!