måndag 4 november 2019

Att älska ett lag

Jag har rätt många i min närhet som hejar på d.o.
Jag känner nästan fler som hejar på d.o än AIK.
(Det beror mest på min släkt)
Men vilka är supportar och inte?
Känner man en lidelse för ”sitt” lag i med och motgång så är man enligt mig en ”riktig” supporter.
Man behöver inte gå på alla matcher hela tiden.
Men då och då i alla fall.
Man kan följa via tv också.
Men då ska man ta mig tusan se fler matcher.
Jag tycker också man ska ha känslor när ens lag förlorar,
annars så tycker jag att passionen inte finns.

På min arbetsplats finns en kille som hållet på AIK.
Men han tycker spänningen är ännu roligare.
Och då går man bort enligt mig.
Ditt lag måste vara det viktiga i sammanhanget.

Annars älskar man kanske sporten fotboll.
Och det är okey det med.

Men till min släkt där jag är den enda som håller på AIK.
Jag har alltid känt mig som att det är jag mot dom (på alla plan).
Mamma är ju inte intresserad men min far och mina två bröder.
Och vilka supportrar är dom?
Jo min lillebror har mig veterligen varit på en match i alla sporter.
Det var med mig en gång för länge sedan.
Tidigt -90 tal.
Vi såg AIK vs. Västra Frölunda i Globen.
Jag tog med han på hockey och frågade då vilka han hejade på.
Då svarar han AIK!
Jaså sa jag då undrande
Jo det har jag alltid gjort svarar han.
Jaha tänkte jag och brydde mig inte särskilt mycket om det.
Eftersom jag visste om hans ointresse.
Han har aldrig pratat sport han har aldrig sett en match och han kan
inte en enda spelare i d.o. vare sig hockey eller fotboll.
Men nu så lägger han ut på Facebook hur mycket han gillar d.o. och deras medalj.
Jag ignorerar och spyr lite i munnen.... men går vidare!

Min storebror har eller kanske är hockey intresserad.
Han har nog sett lite hockey genom åren men aldrig pratat särskilt
mycket om kärleken till sitt lag.
Han har aldrig brytt sig särskilt mycket om framför allt fotboll.
Min gissning är att han inte kan fler än 2 spelares namn i d.o.
Han älskar bara att retas och han vet mina svaga punkter.
Han har alltid sagt att Formel 1 är hans sport.
Tror dessutom att han inte sett en hockey match på ett par år.

Sen har vi farsan.
Han har nog alltid älskat d.o. men på lite avstånd.
När jag var liten så tog han med mig hyfsat ofta på hockey och fotboll.
Jag har varit på stadion ganska många gånger.
Sen på hovet och såg d.o. spela ishockey.
Kom ihåg en gång när han blev lite småsur när jag hejade på Färjestad när vi
kollade in hockey.
Jag har alltid hejat på motståndaren när dom spelat.
Men han har jag lite respekt för som motståndarsupporter för han kan sin sak.
Han är öppen med sitt supporterskap och kan son historia
Vi kivas lite mellan oss men jag känner lite respekt ändå.

Sen känner jag flera som hejar på d.o. som inte ser en match eller är intresserade
utom när dom vinner. Dom har ingen koll alls.
Det är en del av anledningen till att jag hatar d.o.

Det är jobbigt ibland att älska ett lag.
Men det ska det vara!
Lidelse är att stå upp när det blåser och att njuta av glansen.
Hade jag valt från början så kanske jag hade valt att inte vara så intresserad kanske.
Som en som hejar på d.o.
Nä skulle aldrig vilja vara utan kärleken eller passionen att vara en som håller på AIK

Vi är unika!
Vi står för något eget!
Vi är punk och ni är Bingolotto!

Hata d.o. älska AIK



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!