torsdag 23 december 2021

Arten Människa

Försökte börja se en dokumentär om en tiger på SVT play. Men stängde av efter 1 minut. Att se ett djur vanka fram och tillbaka i en alldeles för liten bur (nej alla burar är för små) gör mig snudd på illamående. Jag tänkte först att det är nog en sån där dokumentär med ett lyckligt slut men insåg snarast att det finns väl inga sådana? Att ett djur som hålls i bur ska bli lycklag av att bli frisläppt är väl bara en myt eller? Vad vet vi om det? Ett djur i bur blir nog bara lyckligt den dagen det dör. Den kan eller vet ju inget annat. Vi går bara på vad vi känner i hjärtat när vi ska diskutera hur djur mår. Jag har mått så dåligt av att se djur i bur i så många år nu. Fattar inte hur vi kan tillåta oss själva att ha djurparker 2021. Har vi inte kommit längre? Och folk ska prata om djurvänligt m.m. Vilka svin vi är som låter oss ha det så. Stänga in helt oskyldiga djur för vårt nöjes skull. Jag kommer alltid att vara på djurens sida mot människan i hänseende av tycka synd om. Sådan är jag. Känner noll för den skyldiga människorasen jämfört med djuren. Har mycket enklare att se en människa bli skadad än ett djur. Tror det är för att jag ser en ras mot en annan där den ena bara är genomgående ond mot en annan som inte vill något ont utan en naturlig överlevnad. Jag påstår precis som alltid att vi människor bör förgöras och inte tillåtas att föröka oss och förstöra planet efter planet. Universum efter universum. (har du sett filmen Alien? Det är vi som är ondskan). Jag hoppas och tror att vi förgör oss själva innan vi anekterar en ny planet. Tänk om människan först använder hjärnan i samband med hjärtat? Jag bidrar inte till insamlingar när det gäller människor men däremot till utsatta djur. Hur kan du orka bry dig om en destruktiv varelsesom har skapat allt självt? Dom pengarna du skickar in till behövande går ju ingenstans. Det är ju en ny insamling i morgon till en annan. Varför kan vi inte göra som djuren? Ha en naturlig selektering av vilka som ska överleva. Det finns inte plats för så många som vi kommer att bli. Dagens pandemi är bara moder jords svar på våra handlingar. Vore det inte bättre om vi skapade ett underbart samhälle själva och inte via krig eller epedemier? Jag har skrivit om detta så många gånger men tröttnar nog aldrig på att försöka bli av med mitt eget tänkades samvete.

Tja det var väl upplyftande. Jag blir liksom så himla trött på hela mänskligheten. Tänk om jag hade möjligheten att uppfinna ett virus som gör alla människor sterila. Då hinner ju alla leva klart. Bra va?

God Jul också



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!