torsdag 16 augusti 2012

Hundar

diskuteras lite överallt tycker jag.
I tidningar,på TV,i radio m.m.
Vi diskuterar hundar här på jobbet också.'
Hundar väcker känslor hos i stort sett alla människor.
Hunden är nog människans bästa vän.
Vi ska nog skaffa hund till vår familj nästa sommar.
Jag har alltid velat ha hund.
Efter fåglar så är hundar mitt favorit djur.
Har för stort dåligt samvete för att skaffa fågel igen så nu blir det hund.
För den kan vara med överallt och lämnas inte hemma på samma sätt
som jag gjorde med mina fåglar.
Och som sagt jag vill hellre ha hund nu
Men med hundar kommer ansvar och "djurkänsla".
Det är ett beslut man tar när man köper hund.
Det är inte en TV eller en ny väska man köper.
Och framför allt så måste man tänka på andra när man köper hund.
Allergier är till exempel ett stort problem idag.
Men jag tycker att det största problemet är folk´s hundrädsla.
För varför ska folk behöva gå omkring och vara rädda?
Varför ska jag behöva ändra mitt beteende för att folk är ute med sin hund?
Jag förstår självklart att hundar kan bli rädda, försvara sin ägare eller liknande.
Men varför ska folk ha sina hundar lösa?
Det är "koppeltvång" i många kommuner i Stockholm.
Det finns information på varje kommuns hemsida (läs själv vad som gäller i din kommun).
När jag är ute och springer så möter jag ofta folk som går med lösa hundar.
Och jag är inte rädd för hundar, däremot har jag en väldig respekt för dom.
Har bland annat blivit hundbiten som yngre. Och jag förstår inte varför jag ska behöva vara försiktig?
Och om man åker kommunalt med sin hund så är en munkorg en jättebra idé.
Varför ska folk vara rädda för att trampa på svansen eller likande?
Är man hundägare så kommer det en massa ansvar med det, och det måste folk börja ta.
Som att lämna hunden i bilen. Läser varje sommar om hundar som sitter instängda i en superhet bil.
Hallå! Hur djurvänligt är det?
Nä koppla era hundar i koppel och låt folk vara rädda för just din "ofarliga" hund.
Sen tycker jag att kamphundar ska totalförbjudas men det är ett annat blogginlägg.
Hundar är också ett vapen tänk på det! Precis som bilar och annat!
Ta hand om din hund........
*********
Seeya!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!