onsdag 6 maj 2015

Ett Sverige

Ett Sverige!
Just nu pratas det lite om stad och landsbygd.
Landsbygden dör sakta och allt fler flyttar till stan.
Varför? Är det bra? Dåligt?
Jag har ingen aning. Bara en åsikt.

Jag vill gärna ta landets största varuhus som exempel.
IKEA!
Vad händer när ett Ikea flyttar till staden eller ett nytt köpcentrum?
Eller en ny stadsdel?
Jo det ploppar upp massor av andra butiker runt omkring.
Det blir massor med trafik dit och massor av annat.

Om ett stort företag eller en myndighet skulle flytta till en stad,
skulle då inte det bli en massa annat som skulle "ploppa" upp är?
Jag har ett landställe utanför Ludvika där regerar ABB.
Jag är ganska säker på att staden lever för att ABB gör det.
Samma sak med Grängesberg (Spendrup) och Kopparberg.
Men det här måste ju en massa andra människor som bestämmer
redan veta om.
Det är ju inga konstigheter.
Men jag undrar varför myndigheter och statliga verk ligger mitt
i Stockholm´s city?
Varför måste dom göra det?
Hur kan man tillåta Vattenfall att bygga ett nytt monster hus i Solna?
Varför lägger man inte Vattenfall i en mindre stad?
Eller i alla fall längre från staden med bra kommunikationer?
Jag tycker allt känns så självklart att jag tror dom som bestämmer
vill ha det så.
Vi vill att landsbygden dör!
För vi tjänar mer pengar på det.
Och då är ju diskussionen redan onödig.
Så ska Sverige leva?
Ja fast bara en del platser.
Eller leva och leva förresten.
Naturen kanske mår bättre av att få vara ifred?

Men all samhällstjänst då?
Trist för dom som bor där att få vänta timmar på en ambulans
eller att inte kunna besöka en bank.
Men det kanske blir priset man får betala för lite fågelkvitter.

Jag tycker att det är skönt att komma till landet i Ludvika.
Men där finns ju ABB så jag kommer fortfarande åt ett
systembolag eller en färghandel eller till och med en thairestaurang

Ett Sverige?
Ja varför ska vi vara annorlunda än den övriga världen.
När man åker bil i t.ex. USA mellan storstäderna så är det bra dött.
Är du någon gång i Kalifornien så leta upp en stad som heter Taft.
Den är inte stor!
**************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!