måndag 23 november 2015

Ord vi använder

Folk reagerar olika vid olika ord.
En del tycker vissa ord ska bort från samhället.
Och vad saker heter och betyder
Negerboll är ett sånt ord t.ex.
Tintin böckerna ett annat.
Kalle Ankas jul är på tapeten igen.
Vad är okey och inte?

En svart man får använda ordet nigger men inte en vit?
En glass får inte heta en sak.
Men när är det ett intrång i det fria ordet?
När får man bara tåla det som skrivs och sägs?
När ska man respektera att folk såras och att historiens oförrätter
kommer till dager igen?

Je suis Charlie!
För mig är min humor och min rätt till det fria ordet
en av dom viktigaste saker som finns.
Men jag tänker så klart på vad som såras och vad folk tycker är hemskt.
Jag kan skämta om pedofiler men väljer mitt forum för det.

Ett exempel på ett bra forum för humor som folk förstår är filmen
T.ex.Det våras för sheriffen!
En underbar film om rasism bl.a.
Är den politiskt korrekt för evigt?

Jag tycker ingenting är heligt och inget ska inte vara för evigt.
För mig är det bra att man slutar använda ordet negerboll 
Ett helt onödigt ord.
Men att klippa i filmer är för mig inte ok.
Den har gjorts av en skapare och ska vara orörd.
Filmer som har en falskt fakta ?
Ska dom klippas bort?
Fria ordet är demokrati som vi ska slåss för.
Så jag tycker Kalle Anka´s jul ska vara
orörd som en del av vår historia.
Hur var Kalle när du var liten?
Det luktar censur lång väg.
Vem väljer vad som ska visas?
Jag tycker t.ex. det är hemskt att tjurfäktningen
glorifieras i Tjuren Ferdinand.
Hemsk sak som utövas av trångsynta spanjorer!
Bort med den skiten.
Men ska jag kräva det av SVT att dom klipper bort det?
Jag kan önska det men inte kräva.

Je suis Charlie!
Folk dog för rätten till det fria ordet.
Glöm aldrig dom!
Respektera att folk blir ledsna och lyssna på dom.
Men låt ingen ta det fria ordet från oss
**************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!