måndag 16 november 2015

Paris

Måste självklart skriva en rad om detta.
Vakande upp eller rättare sagt gick och la mig med en terror-attack som sista ord från media.
Då sas det att upp emot 18 personer var döda.
Det blev något mycket större när man vaknade upp på lördag morgonen.
Det ökade hela dagen.
Har nog inte sett så mycket TV sen 9/11.
Tror tv´n stod på 48 timmar i sträck på landet.
Avbröt endast för att elda lite ris och grenar samt en hundpromenad.

Alla har sina åsikter och tyckanden om detta.
En del försöker samla snabba poäng av detta.
Andra försöker blunda och säga att det här är ju inget.
En del andra försöker blanda in andra händelser för det passar deras syften.
Jag försöker bara konstare en massa saker som händer runt omkring mig.
Ska vi vara rädda nu?
Ska vi hata mer nu?
Ska vi göra si eller så nu?
Snabba beslut är sällan bra beslut.
Men vi MÅSTE ta beslut det kan vi väl vara överens om?
Hur får man bort detta undrar alla.
Jag också.
Men detta händer ju överallt hela tiden.
Men när det händer i Paris eller London ja då bryr vi oss
När ett universitet i Kenya blir attackerat och 150 personer dör.
Ja då höjer vi på ögonbrynen och säger usch.
Det är så med det mesta.
Flyktingar som kommer hit är det synd om men dom som
inte kommer hit dom blundar vi för.
Allt hänger ju ihop.
Hela världen är tillsammans.
Det som händer i Libanon igår händer i Stockholm i morgon.
Så klart Sverige har en del av allt också.
Sverige kanske blir en bas för IS-krigare?
Inte vet jag eller du just nu.

Vi människor är mer djur än djuren själva!

Vill påstå att religionen är ondskan som måste förgöras eller
åtminstone jobba med.
Folk gömmer sig bakom sin egen religion och påstår att
det är inte religionen det är fel på
Samtidigt så påstar alla att USA gör fel i vapen frågan.
Vad är egentligen skillnaden?
Droger likadant!
Vi kan inte handskas med vissa saker.
Människan är en svag varelse som faller för alla frestelser.
Ja det finns godhet och värme i religion.
Men skulle vi inte kunna lösa det utan religionen?
Vi kan väl ha saker som vi samlas runt ändå?

Dom säger att Islam har inget med detta terroristdåd att göra alls.
Men hade dom kunna hänt utan islam?
Om inte islam fanns?
Om inte judendom fanns,hade då Jerusalem varit något att slåss om?
Vi är alla människor men en del värdeeras högre än andra.
Dom väljer en påve!
Varför får inte alla på jorden välja en gud vid demokratiska val?
En boss!
Lura inte på mig din gud så lurar inte jag på dig att Stålmannen finns.
Lika många har sett båda två!

Att våga sig ut på gator och torg är ett stort samtalsämne nu.
Men det är väl nu man ska våga det?
Varför är paniken total precis efter ett dåd?
Det är ju nu det är som lugnast?
Vänta ett halvår så får ni se.
Då när lugnet har lagt sig så kommer nästa.
Men inte går jag och tänker på det.
Ska jag tänka så så finns det så mycket annat som kan hända.

Paris och jag är i sorg.
Tänk all glädje som alla gick ut på stan med.
Varför?

Paris igår.
Stockholm i morgon.
************
seeya


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!