tisdag 15 december 2015

Linje 10

Vill du göra en klassresa?
Åk då linje 10's tunnelbanelinje i Stockholm.
Åker den själv emellanåt.
Och jag kliver på i Duvbo.
Har kommit en bit på väg alltså.
Men jag har haft tur.
Född på rätt plats helt enkelt.
Så någon resa i sig har jag knappast gjort.
Utan bara följt med strömmen.
Levt ett liv helt utan karriär
Men jag klagar inte.
Har aldrig hittat rätt motivation till att bli någon.
Utan bara jobba helt enkelt.
Drygt 51 år gammal och vet ännu inte vad jag vill jobba med.
Men det är något annat.
Linje 10 var det ju.

När man kliver på tåget så är det mycket folk med utländskt ursprung.
Som kommer från stationerna före.
Det är då man märker hur segregerat allt är.
Inte många etniska svenskar.
Men sen kommer fler och fler på tåget.
När vi åker under Mälaren mellan Västra skogen och Stadshagen
så kliver vi genast upp några samhällsklasser.
Sen kommer kotlett frisyrerna på vid Rådhuset innan vi kommer till slutdestinationen Kungsträdgården.
Så ser väl fler platser ut i Sverige?
Ju mer åtskilda vi bor desto större blir klyftor och problem.
Men finns det en annan väg att gå?
Ska det inte vara så?
Motivation måste ju finnas?
Vad driver oss
Tycker bara synd om alla som inte ens har råd att åka linje 10 och få en blick på
det andra som finns därute.
Jag undrar hur många som gjort resan närmare och närmare staden.
Och hur många som blir kvar.
En del för att dom vill och en del för att dom inte har något alternativ.

Själv växte jag upp i Hallonbergen (dåvarande linje 10!)
Och det var ju ett mönstersamhälle när det byggdes.
Sen började dom som har råd att flytta därifrån.
Och nu är det ju inte direkt alla som drömmer om att bo där.
Kanske vore det nyttigt att våra politiker tvingades bo där under en period
för att veta vad som försiggår där samt att veta hur folk tänker.

Jag har all respekt för att folk bor där dom bor.
Bara dom vill bo där samt att dom får samma samhällsservice som alla andra.
Tycker  det är synd att inte alla ställen är mixat av alla möjligt brokiga bakgrunder.
Det skulle väl alla vinna på?
***********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!