onsdag 29 juli 2020

Det blir värre framåt natten

Det sjöng väl Björn Skifs för några år sedan!
(jag vet att det var länge sedan)

Sverige vårt älskade Sverige.
Vi har ju ett av världens vackraste länder att vistas i.
Svenskarna är i grunden ett väldigt vänligt folk som bryr sig om andra.
Insamlingar och galor samt ett generöst flyktingmottagande.
Dom som kommer hit får hjälp med både det ena och det andra.
(men absolut inte med integration för den existerar ju inte)
Svenskarna förlåter och förlåter när brott och andra saker begås.
Våra makthavare tror inte på straff som motreaktion när något brott begås.
Straffskalan är låg utom när staten blir drabbad för det tolererar inte makten.

Vi har en nyhetsrapportering som många inte är nöjda med.
Det vinklas många gånger åt ett hål.
Samt att media kåren kommer från samma håll.
Med samma agenda i mina ögon.
Får vi då en opartisk journalistik?
Varför får "alternativ media" allt fler läsare och lyssnare?

Jag får dagligen i mitt flöde om grova brott som begås inom många områden.
Sällan läser jag att påföljden av brottet blir det jag tycker.
Om du mördar en annan människa och får 12 års fängelse (fri efter 8 år)
så är det fel tycker jag.
Om du våldtar en 13-årig flicka både vaginalt och analt men får samhällstjänst
så tycker jag att samhället hånar offret på alla sätt.
Varför har vi makthavare som inte speglar folkets vilja?
Vad är det som gör att alla röstberättigade i landet Sverige inte tycker att vi ska ha hårdare straff?
Troligtvis för att vi i grund och botten är naiva förlåtande tysta svenskar.

Inom ALLA områden i landet Sverige så tycker man att alla ska ha många chanser.
Inget ansvar ska kunna utkrävas förutom inom ett fåtal områden.
T.ex. polisen får inte göra misstag.

Inom skolan får man inte ställa krav på eleverna för det påverkar dom negativt.
I arbetslivet så ska man förlåta och gå vidare om och om igen.
På min arbetsplats kan man göra i stort sett vad som helst utan repressalier.
Det krävdes att man langade knark för att få sparken t.ex.

Och ändå mår vi allt sämre och sämre i landet Sverige.
Vi blir allt mer egoistiska vilket är fullt naturligt eftersom folk tröttnar på makten.
Detta kommer att fortsätta en väldigt lång tid framöver.
Offer kommer att skördas inom många områden.
Självklart dom svaga först.
Djur, barn och kvinnor kommer att drabbas värst.
Det har dom alltid gjort.

Och det är väldigt lätt för makten att bara brunsmeta och tro att det är lösningen.
Många tyckare säger då och då att
- Nu är det nog!
När är det egentligen nog?

Vi har ett val 2022.
Kommer det visa om nog är nog?
Absolut inte tror jag.
Socialdemokraterna kommer att vinna med hjälp av Centern och Miljöpartiet tror jag.
Så om något kommer förändras så tror inte jag det
förrän vi fått ett generationsskifte inom väljarkåren.
Nya värderingar och förutsättningar måste komma.

Undrar om jag någonsin få se det Sverige som jag önskar?
Att vi alla vågar blanda oss med varandra utan att se hudfärg eller lönespecifikation.
Att medelklass svenskar vågar/vill bosätta sig i en segregerad förort för att
det finns så mycket liv, rörelse och kärlek där.
Jag vill se att folk känner sig säkra och trygga överallt i Sverige.
Med en nolltolerans mot brott som skadar andra människor eller djur.
Såklart vi ska förlåta men inte till vilket pris som helst.

Jag älskar Sverige men det skakar under mina fötter.
Min kärlek till folk är snart uttömd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!