tisdag 7 juli 2020

Minnen - Lumpen

1985 gjorde jag lumpen!
Ryckte in tidigt i ett kallt januari på F18 i Tullinge.
(Är Tullinge Stockholms kallaste plats?)
En nedlagd flygflottilj utanför Stockholm.
(Där är det bostäder i dag)
Min s.k. värnplikt varade till i början av december.
Nästan ett helt år så skulle jag utbildas till en duglig soldat i det svenska försvaret.
På en av dom första uppställningarna så sa befälet att just ni är här av en anledning.
- Ni är Stockholms drägg!
Vi jublade ganska tyst.
Sen började 10 veckors grundträning som jag fuskade mig igenom så gott det gick.
Vi var verkligen drägget!!!!
Vår grupp lyckades i stort sett inte med någonting.
Den här årskullen hade verkligen sina original.
Vi skrattade massor.
Jag har aldrig i mitt liv varit så barnslig och busig som här.

Jag blev placerad på en transport pluton.
Det blev utbildning att köra lastbil och buss.

Otaliga så kallade lumparhistorier skapades.
En del mer otroliga än andra.
Många fordon blev illa behandlade av vår framfart.
Själv skickade jag en Volvo 245 till tippen.
Jag har lekt så mycket med bilar,lastbilar och bussar på landningsbanan på Tullinge.
Bland annat så fyllde vi ett flak med vatten och badade
medans den som körde gasade upp i över 90 km/h.
Vem har badat så fort?
Det röktes både det ena och det andra på området!
Min k-pist blev stulen och det blev ett himla liv.
Vi hade kräftskivor med insmugglade kvinnor.

Jag låg som ambulanschaufför över midsommar efter en dålig lottning.
Då var det en som fick ett litet epileptiskt anfall.
Så då fick jag köra med blåljus genom Huddinge.
Det var lite kul.

Vi hade en tävling om vilka som kunde byta chaufför i högst hastighet på vägen.
Jag och min kompis bytte förare i 110 km/h.
Tror vi vann tävlingen!

Det var så mycket hyss och bus!
Så gör man pojkar av män!

Eftersom jag låg beredskap över midsommar så tyckte dom synd om mig.
Så då skickades jag till Gotland för att ta hand om den blivande lottakåren.
Lottakåren hade en 14 dagars introduktion på Bunge på Gotland.
Det var lite som att lura in tjejer att gå med i lottakåren.
Så då skulle vi 5 grabbar köra runt med lottakåren på Gotland
till olika evenemang.
Det var 180 tjejer i åldrarna 18-30 (tror jag, jag såg inga äldre i alla fall).
Så vi grabbar fick lite att mäkta med!
Vi fick till och med ställa upp när det skulle arrangeras danskvällar.
En jobbig period i livet.

Min värnplikt gav ett otroligt roligt och starkt minne på alla sätt.
Tyvärr inga bestående vänner.
Alla försvann som höstlöv direkt efter muck.

Jag blev ingen soldat som kan hjälpa till att skydda Sverige vid ett anfall.
Men jag blev krigsplacerad som evakueringspersonal.
Ska köra kvinnor och barn till landsbygden.
Känns som om jag kan det!

Vidare så betalade staten ett körkort för lastbil och buss.
Det har jag haft en hel del användning för.
Tack Sverige!

Bilder från värnplikten 1985






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!