fredag 3 juli 2020

Drömmen - ett minne från förr

En historia om en båt!
Mardrömmen kallade vi den!
Jag tror det var 1986 eller -87.
Min pappa ägde en träbåt (Drömmen) som han hade tröttnat på.
Vi (mina två bröder och jag) fick dela på den.
(han sa att det var en gåva till oss, men det har jag aldrig trott på)
En motorseglare av märket Snipa.
Det fanns ett tillhörande segel och en Volvo B18 motor till den.
Den var jättefin och i väldigt bra skick.
Jag blev först överlycklig och jätteglad men insåg snart att en träbåt kräver sina arbetstimmar.
Väldig många timmar!
Vi slet med båten väldigt mycket första vintern.
Framför allt jag och min kompis Fredrik.
(tror aldrig jag såg min lillebror jobba med båten)
Fredrik som låg i flottan i lumpen var jätteintresserad av vår båt.
Min storebror hade vid den här tiden en ny flickvän som tog mycket av tiden.
Så jag arbetade nog 75% av tiden på båten.
Dagen som båten då äntligen skulle sjösättas kom.

Man kan säga att den tog in vatten. Mycket vatten!
3 länspumpar plus båtens egen pump gick för högtryck.
Vi sov i båten första natten för vi vågade inte lämna båten.
Vaknade upp typ var 3:e timme av att båten var full med vatten.
På morgonen när vi var helt slut så var båten i alla fall tät.
Så långt så bra.

Sen kom en dag när vi skulle ut och åka en tur.
Jag,Fredrik och Kenta.
Vi behövde bara tanka.
Så jag kör in båten till båt macken och sa till Fredrik att tanka där tanklocket finns.
Så han skruvar av locket och börjar tanka.
Jag ser på displayen att vi tankar och mätaren rullar på 30-40-50 liter.
Fredrik undrar hur mycket som går i och jag svarar att jag är lite osäker.
När vi kliver över 60 liter så tittar jag ner mot botten på båten.
Durkslagen börjar att flyta.
Jag skriker bara
- Stooooooooopp!
Hinner tänka både det ena och det andra innan jag lyfter på golvplattorna.
Där ligger all bensin!
Undrar vad som har hänt och ser då att det finns två!!! lock.
Det ena står det "fuel" på och det andra "bensin".
Tydligen har farsan haft flaggan i ett hål och tagit ett lock för att ingen ska göra illa sig i hålet.
Så nu tog Fredrik av fel lock och började tanka.
Mackägaren skriker att här får ni inte starta båten.
Vi filtrerar ALL bensinen genom olika filter bl.a. kaffefilter.
(på den här tiden har vi väldigt ont om pengar)
Ett par timmar senare så har vi räddat cirka 55 liter bensin.
Vi paddlar ut på fjärden och alla ställer sig på kanten av båten ifall den
ska explodera.
Den startar bra och inget händer.

Vi råkar ut för en hel del saker under den sommaren med båten.
Mest jobbiga saker.
Tappar badstegen och en kamera m.m.
Motorn går sönder.

Vi orkar ha Drömmen i två år innan vi säljer den vidare.
Den var väldigt fin.
Men att ha en träbåt kräver sitt intresse.
Kommer nog aldrig ha båt igen men då blir det en  plastbåt


Drömmen!
(dålig bild)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!