fredag 1 februari 2013

Egoism

Ibland så undrar jag hur folk tänker.
Eller rättare sagt ofta tänker jag på hur folk tänker.
Vad finns i deras huvuden?
Hur kan folk göra/tänka och säga det dom gör?
Varför kan vi människor inte utvecklas mot det bättre?
Eller gör vi det? Var det bättre förr?
Vad var bättre förr och vad är bättre nu?
Och vem säger att ditt eller datt är viktigast?
Massor med frågor och lika många eller till och med fler svar.
Och hur ska vi gå vidare eller röra oss mot det "bättre"?
När når vi Nagijala? Landet Paradiset! Himmelriket!
Jag tror det är blandat mot nu och förr med hur vi har det.
Men egoismen måste vara större nu och är det en bra egenskap eller?
Jag måste väl ändå jämföra världen i min närhet.

Egoismen sprider sig i hela samhället idag tycker jag.
Och den måste bekämpas på många fronter.
Vi skänker nog mer pengar idag till hjälpande på olika fronter.
Men är inte det ett sätt att blunda för skammen och lätta på vårt dåliga samvete?
Om jag ger hundra kronor idag,hjälper det i morgon då?
Ska vi inte hjälpa dom svaga långsiktigt istället?
Med demokrati och medmänsklighet?
När jag går runt i mitt dagliga liv så upplever i alla fall jag att det har blivit sämre
på massor med olika sätt. Egoismen blir allt större.
Och okey vi har inget klass-samhälle idag som förr eller förresten har vi det?
Har vi inte bara osynliga klasser som förr?
Jag ser tyvärr en dyster framtid som våra oskyldiga och svaga går till mötes.
Och då menar jag främst barnen och djuren!
För jag förstår inte varför vi ser på djuren som just djur och inte varelser av en annan sort bara?
Jag är oerhört lyckligt lottad som får leva i denna tid under vår planets era.
Jag skulle inte vilja leva vare sig tidigare eller senare.
Jag tackar livet som någon sjöng i en sång!

Himmelriket finns ju för fan inte! För då måste ju Gud finnas och det vet vi ju att HEN inte gör!

När någon gör något negativt så smittar det mycket mer än när någon gör något positivt.
Varför är det så?

När jag var mindre så var alla mer hövliga,hjälpsamma och allmänt snällare/artigare.
Var det så eller minns jag fel?
Det hölls upp dörrar,bars kassar,restes på sig på bussar för äldre och handikappade.
Och massor med sånt. Varför är det mer eller mindre borta?
När jag var liten så vågade ingen ha sina skitiga skor på sättena, varför är det så?
Jag reste (gör det fortfarande) mig upp för alla svaga i samhället, varför görs inte det idag?

Folk ringer in en hundring i någon insamlingsgala men skiter i resten.
Allt från barnarbete,djurvanvård,krig och allmänt sunt förnuft!
Varför då?

Folk pratar om samhälle och jag pratar om sunt förnuft.
Det är ju klart att ert samhälle spöar skiten ur mitt sunda förnuft för ni vinner ju!
Men det hoppas inte jag!
Samhället har svikit mig!
Jag blir förvånad och suckar högt när jag hör den meningen!

Om jag håller upp en dörr,är det så svårt att säga tack?
För det får ju mig att hålla upp dörren till nästa medmänniska också!
Och nästa och nästa och nästa!
Om du ser en parkeringsplats förhandikappade ska du verkligen ta den då?
Om du inte är handikappad?

Jag gillar inte den framtid jag ser och hoppas min negativa vision inte blir av.
Jag har alltid varit en usel tippare och hoppas att så fortsätter.
I alla fall i detta fall!
***************
Tänk på hur du skulle vilja att andra var och bli sådan nu!
************
Seeya..................



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!