onsdag 22 juni 2016

D-day för Zlatan

Zlatan´s sista match.
Media har redan satt igång och hylla honom.
Det är snudd på en tävling där man ska skriva bäst om
hur mycket han har betytt för Sverige och dess fotboll.
Jag instämmer i bäcken om fotbollen.
Han har verkligen satt färg på svensk fotboll.
Att ha ett sånt namn i Europa har ju varit mäktigt.
Och alla har något att säga om Zlatan.
Att Z är Sveriges bästa fotbollsspelare genom tiderna är ju klart.
Men att han betytt så mycket för Sverige´s samhälle är jag inte lika övertygad om.
Den fattiga killen som lyckas absolut.
Men att samhället förändrats av Z är att göra det lite enkelt och att gå lite långt.
För hur hade det då annars sett ut?
En ren rasist stat? Eller bara snudd på kommunism?
Polariseringen i samhället har ju knappast med Zlatan att göra eller?
Jag kanske inte förstår vidden av hans gärning.

För mig har Z varit störst och fulast.
Han har trampat folk på tårna och inte visat det där gamla svenska synsättet.
Utan något nytt som fått folk att reagera.
Hatat eller älskat.
Skapat för och emot stämningar.
Har han ökat eller minskat extremismen?
Både höger och vänster?
Har han  hjälpt invandrarna till att integreras i svenskt samhälle?
Eller särat på oss?
Zlatan har kanske fått för mycket makt i Sverige?
Att han har hånat och förlöjligat dom som kritiserat honom
gör honom inte särskild god i mina ögon.
Och alla fotbollsälskande pojkar som får våta kalsonger när han gör en klack
ska kanske tänka till igen när han mobbar en journalist eller motståndare.
För det kan vara en elak jävel vi pratar om.

Vad hade Zlatan tyckt om mig?
Tänk om Z hade jobbat på din arbetsplats.
Vad hade du då tyckt om honom?
Som vaktmästare eller servitör eller busschaufför eller mäklare?
Vad hade du då tyckt?

Jag hade varit ständigt osams med honom på jobbet!
Det vet jag!
Vi hade haft jättekul på puben och på fester.
Z hade gillat min humor men inte mina åsikter.
Jag hade hjälpt Z att flytta men han hade inte hjälpt mig.
Zlatan hade varit en person när han och jag varit själva men
en helt annan när andra hade varit runtomkring.
Zlatan och jag hade hatat varandra på en öde ö.
Men inte på en nöjespark.
Zlatan hade gillat mig i New York men hatat mig i Ludvika.

Jag vill tacka Zlatan för allt han gjort.
Jag ställer mig i kören om att man vill vara din vän inte ovän!

Vart går media drevet nu?
Nu kan ju media ta tillbaka den makt dom har varit utan så länge.
Undrar vilken journalist som pustar ut mest.
Johanna Frändén eller Olof Lundh?
Eller någon annan?
Vilka kommer gå på Zlatan´s begravning om 50 år?
Inte jag!
Inte ens om jag blev bjuden.
Vilka skulle gråta eller vara skadeglada?
Jag skulle varken eller.
För som person är han vem som helst för mig.
Som fotbollsspelare makalös!

Låt oss hylla Zlatan men det är inte Moder Theresa vi pratar om.
Eller Ingemar Stenmark
*********
seeya


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!