måndag 20 juni 2016

Samhälle

Då skriks det ut i media igen.
4 grabbar/pojkar/män har blivit frikända efter en våldtäkt på en färja.
Jag har inte läst domen utan bygger allt på hörsägen.
Men det skriks ut att det måste hända något snart.
Hur länge har vi undrat det?
Varför vill inte våra makthavare lyssna på folket?
Vad är det dom vet som inte vi vet?
Varför förs vi medborgare bakom ljuset nästan alltid i dessa frågor?
Vad är det med bevisning vi inte kan?
Det ställs massor med frågor men får vi några svar?

Uppenbarligen så är det något vi inte känner till.
Lagstiftningen måste det vara då.
Självklart är det så att det sitter en massa paragrafryttare som läser
lagtext och inte som dig och mig går på sunt förnuft.
Och så måste det ju vara.
Vi kan ju inte ha en massa domar efter hur våra känslor reagerar.
Men varför görs aldrig något?
Är det så svårt att få en lag som fungerar till stånd?
Varje gång en våldtäkt händer så sitter vi maktlösa.
Och är det dit vi kommit 2016?
Vi kan inte skydda kvinnan från att bli våldtagen.
Så enkelt är det.
Och alla skriker att vi ska skydda kvinnan från detta men inget görs.

Jag tycker så synd om alla kvinnor som ska behöva gå omkring
och vara rädda för att ingen vill hjälpa dom.
Självklart skulle inte jag anmäla om jag var kvinna för det händer ju inget.
Men att ingen tar lagen i egna händer är ju en gåta tycker jag.
Jag tror att jag skulle skipa min egen rättvisa om jag kunde på något sätt.

Vi är ju i ett samhälle som gärna kallar oss icke-barbariskt m.m.
Och alla "makthavare" och s.k. experter säger ju att högre straff
inte ger ett tryggare samhälle.'
Så det är ju bara att acceptera att en våldtäkt ska du nog tåla "lilla hjärtat".

Min dotter går omkring som en potentiellt offer.
Jag är lite rädd varje gång hon går ut.
Men jag kan inte göra något i förväg.
Utan jag hoppas bara att jag aldrig får veta min egen reaktion
om det händer henne något.
Kan bara hoppas på att jag som förstagångs förbrytare får
ett lågt straff men som vit-hetero-medelålders-man får väl ta
det högsta straff som finns i svensk straffskala.
Jag tar nog det alla dagar i veckan om det krävs.

Svensk rättvisa finns inte.
Låt ingen lura i er det.
Så länge brottslingar skyddas och offer får klara sig själva så.

p.s det är därför jag skulle se fram emot lite maktförändringar
både i Sverige och i världen som skulle förändra vårt synsätt på
saker och ting.
Jag skulle verkligen vilja veta vad som hände om vänsterns största skräck
vann valet med stora siffror.
Både här och utomlands!
Ge mig vad som helst utom det vi har nu.
***********
seeya


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!