tisdag 7 juni 2016

Feminism

Brännhett att våga skriva om.
Vem vågar yttra sig om detta utan att bli kallad både det ena och det andra?
Är dagens PK generation lätta att kritisera?
Lyssnar dom ens?
Var vi bättre?
Alltså min -60 tals generation.

Många idag är väldigt noggranna med att sätta titlar på saker.
Gör man något eller tycker något så måste det finnas en etikett på det.
Homosexuell, Bi, Feminist, Rasist, Fascist, Troll, m.m.
Det är så viktigt att man går omkring med en tröja med den texten på.
Eller att man stämplas med en "osynlig" tröja på sig.

Vad är feminism?
Ja det är väl enkelt att förstå eller är det svårt?
Jämlikhet på alla plan etc.?
Lika lön lika allt som männen har det?
Vem är då inte feminist?
Vem vill inte att alla ska ha samma möjligheter till allting?
Det är ju jättebra att folk slåss för sina rättigheter.
Det är det som driver samhället framåt.
Alla dom behövs.
Men måste dom ha titlar om det?
Blir det inte lite kontraproduktivt av det?
Om alla bara jobbar för sin sak lyssnar inte folk mer då?

Jag hatar cancer!
Det måste man basunera ut.
Varför då?
Vem hatar inte cancer?
Om jag inte bär den badgen är jag då motståndare?
Om jag inte är feminist, är jag då emot dom?
Varför ska det vara vi mot dom?

Det finns alltid folk som går emot grupperingar som står för en viss sak.
Varför ska vi göra det lättare för dom?

Alla som inte gillar regeringen eller alliansen och som är emot
integrations frågan eller invandringen är automatiskt Sverige demokrater.
Varför då?
Jag är inte det!
Jag är emot invandringen(djupare svar än så) därför är jag ett troll!
Varför då?
Jag är emot den segregation som pågår idag.
Vad är jag då?
Jag är inte någon för att jag har en åsikt!
Jag vill verkligen att vi ska ha full jämlikhet i Sverige idag.
Nu!
På en gång!
Men inser snabbt att vi ska jobba med ett steg i taget.
Det är inte viktigare att kalla sig feminist.
Det viktiga är väl att det händer något?

Sen undrar jag om vi verkligen kan uppnå full jämlikhet
eftersom kvinnor sitter på en hel del makt som jag undrar hur vi ska
uppnå jämlikhet med.

Sen avskyr jag kvotering (det mesta av den) som feminist rörelsen håller på med.
Kompetens och lämplighet måste gå före kön.
Vi kan inte sätta samhället på spel bara för att varannan kvinna ska vara där.
Vi ska skapa möjligheter för kvinnor och män att få samma förutsättningar.
Men att män ska få möjlighet att föda barn är väl att ta det lite långt va?

Var gärna feminist men stå inte och skrik om det överallt.
Gör något istället!
********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!