torsdag 18 augusti 2016

Sverige hemma hos mig

Vad är det som händer i vårt fantastiska land?
Överdriver vi som är gamla ock konservativa som tycker allt va bättre förr?
Eller är vi bara klarsynta mot det som händer?
Vill vi ha det så här?
Jag har varit kritisk väldigt länge och ser inte direkt ljust på framtiden.
Tycker Sverige gick åt fel håll redan när individen inte fick ta ansvar över sitt handlande.
Vare sig det är arbetslösa ungdomar utan initiativ som klagar på
flyktingkrisen istället för sig själva.
Jag tycker Sverige går åt fel håll när vi klagar på sms-lån företag och friskolor.
Jag tycker vi går åt fel håll när vården skulle privatiseras över en natt.

Vi måste ju vakna nu!
Inte efter ett gäng undersökningar.
Men det var ju inte därför jag satt mig vid tangentbordet nu.

Jag var ju ute och gick en kvällspromenad med hunden igår.
Det börjar bli mörkt ute nu.
Så allt syns inte så där jättebra.
Men eftersom det pågår en massa skit just nu så är jag vaken.
Jag är inte rädd men jag är alert för jag känner mig inte lika säker
som på landet.
Jag gick förbi Ängsskolan i Sundbyberg upp emot Tornparken.
När jag kommer upp på Bergsgatan så står en bil parkerad lite skumt.
Den står i vägen för mig när jag ska in på gångbanan.
Det är en 7-sitsig Seat där det sitter 3 personer med munkjackor.
När dom ser att jag har fått syn på dom så drar alla upp huvorna över huvudet
så jag inte ska se ansiktet på dom.
Alla böjer ner huvudet och tittar på sina telefoner när jag går förbi.
Det är lite trångt så jag går väldigt nära dom när jag går förbi så jag ser dom bra.
Jag som är en cyniker och alltid tror det värsta tänker genast på vad dom håller koll på.
För det gör dom verkligen.
Jag går en tur i rastgården med min hund och går tillbaka.
Då kör dom iväg.
Utan att någon gått ur eller kommit.
Jag rör då på mig och ställer mig på en annan plats.
Bilen kommer efter en stund tillbaka och parkerar på samma plats.
Jag fyller då genast i en tipslapp till polisen om vad jag ser.
Vad skulle du gjort?
Tänker sen att här kan jag ju inte stå hela natten utan jag går hemåt.

Efter att ha kommit ner i Tornparken så ser jag ett gäng killar stå och sparka och kasta skyltar
på ett parkarbete som genomförs i parken.
Dom röjer och förstör.
Dom är runt 5-6 män i tonåren.
Jag suckar och inser att gör jag något så är det ju jag som råkar värst ut.
Inte förövarna.
Vad skulle du gjort?

Det är nu som jag inser hopplösheten över att våra makthavare
skyddar brottslingar och inte förövarna.
Och eftersom inget politiskt parti vill/vågar/kan göra något
så röstar folk emot makten inte för något parti.
Grattis till ett parti som kanske fick en röst till efter den här kvällen.
Eller vågar något annat parti ta tag i det som händer hemma hos mig
i mitt Sverige?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!