fredag 15 juni 2018

Tal till Nationen 2028

På SVT Play finns det en serie program där alla etablerade partier får
15 minuter att använda som dom själva vill.
(Jag skulle vilja höra Medborgeling Samling också)
Det skulle vara hur Sverige ser ut 2028 om dom får bestämma.
Men det är väl ingen som pratar om 2028.
Det enda det handlar om är höstens val.
Jag har kollat igenom samtliga och här följer mina åsikter och bedömningar av partiledarna.

- Stefan Löfvén
  En riktig sosse som pratar som en sosse. Ska inte S utvecklas och följa väljarna?
  Jag såg ingen vision i ny tänk där inte. Han försökte fånga sina naturliga väljare.
  Valfläsket kommer som ett brev gjorde förr på posten.
  Hade jag varit socialdemokrat hade jag varit lite missnöjd men ändå ge han godkänt.
  Göran Persson var en sosse som jag hade sympatier för och förstod. Stefan blir aldrig det.
  Jag ger han ändå 2 i betyg dvs.godkänt.

- Annie Löf
  Hon pratar immigration och företagande. Att inkludera och hon pratar om kriget i
  forna Jugoslavien. Hon jämför igår mot idag.Hon jämför integrationen då och nu.
  Jag tycker det svajar för mycket. Att inkludera européer är nog lättare än icke.
  Sen hade vi ett lag-tänk i Sverige då. Idag är det ett jag-tänk.
  Annie gjorde ett alldeles för blekt intryck på mig. Hennes manus var jättesvagt.
  Icke godkänt. Jag ger en 1:a i betyg

- Ulf Kristoffersson
  Han börjar växa in i kostymen men är inte framme än. Han pratar inte tillräckligt mycket om alla.
  Särskilt inte om dom svaga. Annars så pratar han mycket om moderata värderingar.
  Och det är väl på gott och ont. Hade inte Sverige varit så missnöjt med tidigare partiledare
  (Läs Anna Kindberg Batra) så hade säkert Moderaterna varit större.
  Men missnöjet mot Alliansen är stort och det får M betala priset för.
  Ulf och hans vuxen i rummet-attityd får ända ett högt betyg av mig.
  Han är respekt ingivande tycker jag. Han får 4 i betyg.

- Jimmie Åkesson
  Det är högst troligt att jag inte röstar på SD. Men Jimmie gör det här bra. Riktigt bra.
  Hans tal går igenom tydligt till dom som lyssnar. Klart och lättförståeligt att ta till sig.
  Jag tror han vinner många sympatier på det här talet. Om det inte var Jimmie som höll
  talet utan någon i alliansen och det tonats ner på invandringen så hade det tagits bättre emot
  av PK-media och väljare. Jimmie blir bättre och bättre.
  Hade dom haft ett annat förflutet så kanske.
  Varför har folk så svårt att lyssna på vad som sägs istället för vem som säger det?
  Jimmie får 4 i betyg

-  Jonas Sjöstedt
  Välfärd välfärd och välfärd!
  Visioner? Är han den enda som pratar om 2028?
  Det är väl det detta program handlar om?
  Men det är nog drömmar som aldrig kan gå in?
  Vem ska betala alla hans drömmar?
  Om visionen går in hur ska vi drivas framåt?
  Och mer välfärd.
  Han är duktig att prata miljö.
  Jonas ger ett bra intryck 
  Även om jag avskyr V så får han min respekt
  4 i betyg

-  Isabella Löwin
  Miljön är den enda frågan som hon tar upp nästan
  Är det också den viktigaste frågan?
  Varför lyssnar inte folk på MP? Vad gör dom för fel?
  Varför vill jag att MP åker ur riksdagen? Jo för att i nästan alla andra frågor
  så fallerar dom i mina ögon.
  Fina drömmar som inte går att genomföra? Jag vill ju också ha en ren planet.
  Varför har inte MP någon kravbild på folk? 
  Inte ett ord om annat. Immigrationen? Lag och straff?
  Vad vill folk höra om 2018?
  Vad är visionen om Sverige 2028 förrutom ett land utan plast?
  Isabella är bra men trist
  3 i betyg.

-  Ebba Busch Thor
  Blekt och trist!
  Ändå gillar jag den tjejen. Hon är en frisk fläkt.
  Skulle göra sig bättre i ett annat parti?
  Pratar om traditioner och så här ska vi ha det.
  Behövs verkligen KD i svensk politik? Jag är tveksam.
  Ger henne en svag 2:a i betyg.

-  Jan Björklund
  Längst in i mitt hjärta är jag liberal tror jag.
  Han öppnar med saker som går in i mitt hjärta och det jag tror på.
  Samarbete pratar han om.
  Det gillar jag. Jag gillar när han pratar om vad som inte har en framtid här.
  Men jag känner inte längre tilltro till liberalerna varför är det så?
  Jo för att jag vet hur det var när alliansen bestämde.
  Jag vet att Jan har fått sin chans med skolan och det blev ju inte bra.
  Det är inte tillräckligt kraftigt mot lag och ordning som jag vill att han ska säga.
  Han pratar för lite om segregation och immigration.
  Det känns som om liberalerna behöver nytt blod i sig.
  Jan Björklund är bäst i mina ögon när han pratar om försvaret.
  Ger Jan 3 i betyg bara för att jag tror att jag är liberal i grund och botten.
  Men inte just nu!

Detta var trots allt ett bra initiativ av SVT.
Men har inte folk redan bestämt sig?
Det känns som om detta valet hadnlar bara om du är för eller emot
I vartenda ämne!
Jag har bestämt mig för ganska länge sedan nu.
Vill du ha det som nu eller förändring?
Om du vill ha förändring i så fall mycket eller lite lagom?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!