tisdag 4 december 2012

Filmtajm......bara film...


Unknown – Liam Neeson gör en sån där vanlig kille som blir utsatt för en komplott. Jag är en stor fan av denna sortens filmer. Där hjälten inte är helylle utan lite ”mänskligt skitig” . Manuset är lövtunt och en del av skådisarna är inte direkt Oscarskandidater. Men flera gör att bra hantverk och filmen är spännande hela vägen. Jag gillar som sagt den här sortens filmer så den får väl ett högre betyg redan där. Ger den 3 av 5.

The Outlaw Josey Wales eller Mannen Utanför Lagen – Clint Eastwood gör hämnaren med pistolerna igen. Har säkert sett den ett tiotal gånger och jag håller den fortfarande som en topp-tio-westernfilm. Måste återkomma i ämnet. Filmen börjar som alla andra med familjetragedi och sen tar han lagen i egna händer och ger igen. Men denna filmen är lite annorlunda. Han tar hand om andra svaga och får ihop sin egna lilla familj av trasiga människor, som behöver stöd man inte får i mörka stunder. Filmen innehåller många roliga scener och våldet tar man knappt på allvar. Clint kan vara lite ”träig” i filmerna från den här tiden men han är ju bara Clint! Jag kommer ihåg när filmerna kom vilken stor debatt det var om försköningen av våldet i hans snudd på "fascistiska filmer" av den svenska censuren. Gunnel Arnbäck du torskade. Tänk om jag hade fått se alla filmerna oklippta på den här tiden. Hade jag varit massmördare i Thomas Quick-klass då? Nä tillbaka till filmen som han själv har regisserat. Det enda minuset är Sondra Locke. Vad ser den mannen i den kvinnan? Han är bara förlåten för att han heter Clint. Hon är värdelös som skådis. End of story. Ger filmen 4 av5 . Se den nu! Se den igen!

The Dictator – Sasha Coens senast  ”roliga” film. Fruktansvärt usel och inte ett dugg sevärd film leverar han här. Ren kiss och bajs humor som jag inte skrattade åt en enda gång. Fattar inte att manuset inte genomskådades  innan dom  började film. Och att Ben Kingsley kan medverka i denna skit är underligt minst sagt. Den är genomrutten helt igenom. Och hans Borat skämt som en gång i tiden kändes fräscha är bara trötta och usla. Se absolut inte denna filmen. Ger den 0 av 5 i betyg. Det sämsta jag sett på väldigt länge.

Nobels Testmente – Liza Marklunds journalist Annika Bengtzon slår till igen. Tidningarnas Beck eller? Bara ett hafsverk som man glömmer på 5 minuter. Somnade en stund till och med och kände inte att jag missade nåt särskilt. Blek film som inte är värd att ta notis om. Ger den 1 av 5. Och att svensk filmindustri alltid levererar är lite sisådär va?

Seeyaaaaaaaa.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!