måndag 3 december 2012

Vad kan Sverige göra för dig?

Tja det undrar man ju verkligen!
Nä skämt å sido (skriver man så?).
I amerikanska filmer så säger man ofta:
Don´t ask what your country can do for you!
Ask what you can do for your country!

I Sverige så känns det lite som om det var tvärtom.
Hur mycket bryr vi oss om landet Sverige?
Är det inte så att vi roffar åt oss så mycket det går.
Och så länge inte nån annan får så är det okey?
Det är fult att fuska och utnyttja om det inte gäller dig själv?
Det är rikdagsmän som sätter egna löner och förmåner åt sig själva.
Bidrags fusk i massor! Det fuskas överallt.
Jag säger inte att det är bättre i USA.
Men jag funderar över uttrycket vad det egentligen betyder.

Nu har ju t.ex. försvaret enorma problem att hitta folk när det inte längre är
allmän värnplikt i Sverige.
Vill man inte skydda Sverige?
Ska inte det vara något fint och betyda något?
Tja kanske inte!
Vad betyder Sverige för er?
Vad betyder Sverige för mig?

Var och en står sig själv närmast så är det väl antagligen bara!
Och jag som känner mig som en värsting-cyniker är väl inte annorlunda.
Snällt tycka synd om alla i soffan precis lika mycket somjag avskyr alla fuskare.

SD anhängare pratar rätt ofta om att dom vill ha tillbaka sitt Sverige!
Vilket då?
Kungariket Sverige eller?
T.o.m. Kungen skiter ju i Sverige!
Varför ska vi bry oss då?
***********
Nu har vintern slagit till mot Sverige och den svenska kylan är inte längre bara psykisk
Den är också fysisk.....och den känns ärligare.............
***********
Själv är jag antagligen samma hycklare som alla andra.
Det är bara lättare att tycka synd om folk ju högre upp på stegen man sitter eller om man bor
i en skyddad verkstad som heter Täby eller Saltsjö-Boo
Dom stackarna som bor i Rosengård eller Husby tycker antagligen inte samma sak som dig.
Och att segregation,utanförskap och rasism fortsätter att växa är allas fel inte bara SD!
Vad kan du göra mot Rasism?
************
Sverige Sverige Fosterland........Du gamla Du fria........
************
Nu vill jag att samhället tar hand om mig.
Jag vill inte jobba.
Jag vill sitta på landet och lukta på blommorna.
Seeya..........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!