torsdag 30 maj 2013

Att dö?

För eller emot dödshjälp?
Vilken deppig fråga.
Men viktig.
I min dotters skola har debatten pågått
Och det har diskuterats hit och dit.
Är livet en gåva?
Är livet ett tvång?
Är livet något vi önskat?
Är livet viktigt?
Varför får inte jag bestämma över mitt liv?

Varför kallas jag för egoist om jag tänker på mitt eget liv?

Vad är då någon som tvingar någon att leva även om jag inte vill?

Varför får inte döds-sjuka önska att detta lidande tog slut?

Undrar vem som är egoist egentligen?
Nä detta beslutet kan inte jag ta!

Vad är det för fel att människor vill dö i grund och botten?
Varför ska det vara en "sjuk" tanke.

Om vi klarar av att överleva det tragiska när en anhörig går bort i en olycka eller liknande.
Varför ska vi då inte kunna ta när någon vill dö?

Vad är själva syftet med att alltid slåss för att leva så länge som möjligt oavsett
hur man mår i kropp och själ?

Jag har sett på nära håll hur ett långt lidande tär på människor som
vet att sina anhöriga ska avlida inom en mycket nära framtid.
Alla säger samma sak.
- Det är skönt att dom slipper lida
-Det är skönt att dom fick gå bort
-Det är skönt för nu får vi ett avslut

Egoister?

***************************

:P

*************************
Jag vill passa på att hylla min kompis Kenth!
Som för en ojämn kamp mot sin sjukdom (MS).
Där det tyvärr finns en förlorare och en vinnare.
Han är ändå en solstråle som aldrig klagar utan gör det bästa
av situationen.
- Jag ska inte klaga är det han säger om sin sjukdom.

Jag önskar jag hade hans syn på saker och ting.
Men tyvärr är jag bara en elak cyniker.

Han blev i alla fall glad när jag kom på besök och jag har
bestämt mig för att jag ska hålla kontaken med Kenth.

Det är också ett sorgligt kapitel att hans närmaste vänner och släktingar
Inte lägger ner mer tid på en underbar själ.

Och finns gud (nä han finns såklart inte) så är han en sadistisk skithög
som inte bryr sig ett smack om goda människor.
För det finns faktiskt ett fåtal sådana.....
**********************
Seeya......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!