fredag 16 oktober 2015

Flyktingar igen

Debatten om dessa stackars människor fortsätter och fortsätter.
Alla har en åsikt men det är inte många som gör något.
Jag har självklart också en åsikt

Jag tycker vi i Sverige är väldigt rika och vi har råd att hjälpa till på
olika sätt runt om i världen.
Både med pengar och med annat.
Men varje gång vi gör något så måste väl ändå frågan komma.
Sen då?
Vad gör vi efter?
Om 150 000 människor som behöver hjälp kommer hit .
Vad gör vi då?
Bostad,skola,sjukvård,arbete,utbildning osv. ?
Vi kan inte bara ta hit folk utan att ha en plan för det.
Sen undrar jag hur det går med alla som INTE kommer hit.
Vad händer med dom?
Får dom någon hjälp?
Alla lidande i Afrika, skiter vi i dom nu?
Jag tycker svensk invandringspolitik passar rasister och andra som handsken.
Vi matar främlingsfientligheten varje dag.
Jag själv är tvivlande!
Mot att ta hit alla dessa flyktingar.
Och det framför allt för att det är elakt av oss.
Jag tycker precis samma sak om tiggarna.
Om jag ger dom pengar så ser jag ju till att dom sitter där i morgon också.
Kortsiktigt!
Elakt och lite hycklande!

Att hjälpa folk i när området som SD tycker är delvis rätt tycker jag.
Att stödja människosmuggling är helt fel väg att gå tycker jag.
Vi måste tänka längre än näsan räcker.
Det är självklart synd om människor i nöd.
Framför allt kvinnor och barn.
Och jag undrar direkt då om det är dom som i första hand kommer hit?
Är det inte så att det kommer mest män hit?
Vad händer sen då?
Ytterligare en gång som ställer jag mig frågan.
Sen då?
Har vi möjligheter i dagsläget att ta hand om alla dessa frågor?

Sen undrar jag om alla svenskar är beredda att dra sitt strå till stacken?
När ska till exempel Vaxholm, Lidingö, Vellinge
och andra ta emot flyktingar?
När ska vi integrera flyktingar i ALLA kommuner?
Ljusnarsberg, Södertälje och Laxå kan inte ta emot alla?
Ni som sitter i era skyddade bostäder utan dom problem
som kommer i kölvattnet av en urusel integration, förstår inte ni
hur det är att bo i dessa kommuner som redan nu har problem
av annan karaktär?
Jag förstår rädslan som kommer av att det kommer flyktingar
och ändrar förutsättningar för dom.
Sen har vi ju jätteproblem med den apati och soffstirrande i småorter
där folk lever på A-kassa och liknande.
Där frodas SD som aldrig förr.
Tvinga folk att ta tag i sig själva och ställ KRAV.
Både på nyanlända och folk som bara tycker synd om sig själva.
Vi måste rycka upp oss och  göra som en känd amerikan en gång sa.

Fråga inte vad ditt land kan göra för dig utan vad du kan göra för ditt land!

För att vi ska kunna samsas och komma överens så måste vi kunna prata.
Jag vill som första krav på flyktingar som kommer hit att dom lär sig vårt språk.
Det är ju A och O för att klara sig och göra sig förstådd.
Det finns massor med saker att göra men vi måste hela tiden ställa frågan
Sen då?
Det går inte att bara tro att allt löser sig.
Sen måste vi ha dialog med ALLA i Sverige.
Det går inte att bara säga att SD är dumma i huvudet!
För då röstar allt fler på dom.
Så fungerar det.
Det vet både du och jag!

Sen måste vi ha ordning och reda i vårt land.
Det gäller både svenskar och ickesvenskar.
Sköter man sig inte så ska man straffas och det gäller alla.
Utvisa folk som inte sköter sig.
Det ska dom veta från första minut dom kommer hit.
Tänk på att för varje rötägg som inte sköter sig så får SD en röst till.
Vill ni det?
Inte jag!

Ge dom inte möjligheten till billiga argument!
Ge dom inte chansen att fiska röster på enskilda rötägg.

Vi måste lösa Brott och straff frågan i vårt land.
I mina ögon den viktigaste.
Jag förstår inte att det tas så lätt på det!
**********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!