tisdag 6 oktober 2015

Media trött

Ser du mycket nyheter?
Följer du hur vårt land och vår värld förändras?
Kollar du in alla insamlingsgalor?
Diskuterar ni på jobbet om vad ni ser, hör och läser?
Blir du aldrig trött på allting?
Tänker du inte bara att det är så mycket skit som händer överallt just nu?
Eller nästan alltid förresten?
Blir du inte lite blasée över det?
Orkar du engagera dig i allt?
Har du alltid en åsikt över ditt och datt?

Är det inte lite konstigt att vi svenskar är en av världens mest lyckliga folk?
När våra medier öser ondska, sorg och hemskheter hela tiden?
Jag har alltid tyckt om det mesta jag läser om eller det jag ser.
Men jag börjar känna att snart skiter jag i allting
Det står mig upp i halsen.
Och det är nog mest för att alla inklusive mig själv enbart har åsikter.
Det är väldigt lite verkstad.

En annan sak är väl att vi måste fokusera på det positiva?
Det är mycket enklare att tycka och tänka negativt.
Jag är ett praktexempel på detta.
Jag är bara en cyniker som tänker det sämsta om det mesta.
Varför har jag blivit det?
Är det ett resultat av min barndom eller uppväxt eller mina arbeten?
Jag är en (just nu) väldigt lycklig kille i mina bästa år.
(kanske inte på allting)
Men jag tänker så himla cyniskt om det mesta.
Varför?

Bör alla tänka så?
Vi kan helt enkelt inget annat.
Vi är en destruktiv varelse som rusar framåt utan att tänka efter vad vi håller på med?
Vad är målet?
Nej jag vet att det inte finns något mål.
Utan vi kommer hålla på tills vi förgör oss själva.
Ser inget annat.
Så varför ska vi rädda och hjälpa andra?
Är det inte bara för vårt rena samvete?
Vore det bättre om vi var ännu mer egoistiska och elaka?

Media ger oss allt elände för att vi ber om det.
Vi älskar det.
Mycket historia som intresserar oss är krig och elände.
Vi uppfinner saker som både hjälper och stjälper oss
Varför?

Ärligt talat så undrar jag varför jag ser så mycket nyheter
Jag vet inte varför jag skriver mycket på twitter.
Jag vet inte varför jag ger pengar hit och dit.
Det är massor av annat som jag inte vet varför jag håller på med.
En av dom få saker som engagerar mig som jag uppriktigt bryr mig om.
Så är det dom andra djurarterna på den här planeten.
Varför finns vi samtidigt som dom oskyldiga här på jorden?
Jag älskar djur (även fast jag äter dom!)
Tänk en planet med bara djur som ser till att ekosystemet håller för all tid?
***************
Förresten är Cecilia Hagen bara en förvirrad äldre dam!
Som antagligen ger Expressen högre eller lägre intäkter.
Media bryr sig bara om det!
Dom skriver precis det vi vill att dom sak göra.
*************
seeya


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!