torsdag 19 maj 2016

Mobbing

Har precis varit på ett föredrag här på mitt jobb
om mobbing och trakasserier.
Det är inte ett lätt ämne det förstår jag också.
Det är framför allt ett viktigt ämne att prata om.
Men direkt när jag sitter där så vaknar cynikern i mig.
Hur många går härifrån med ett ändrat beteende?
För det är väl det det handlar om?
Vi ska uppmärksamma och behandla alla med respekt.
Självklara saker som alla tror sig hålla på med.
Vem går runt och vet om att man inte behandlar folk med respekt?
Dom måste få veta det.
Och vem ska berätta det för dom?
Hur ska folk få reda på att dom ska visa respekt för alla?
Det sägs ju på varenda arbetsplats i sort sett hela tiden.
Varför lär sig ingen?
Jag tycker en sak är viktig på en arbetsplats
och det är att man ser varandra.
Att man vet att man syns och hörs.
Då är ju en enkel hälsning ett bra medel.
Att säga hej!
Min chef ger mig ofta ett hånleende istället för ett hej!
Och hon får höra det varenda gång vi diskuterar detta.
Hon vet alltså inte om att hon inte hälsar.
Eller så visar hon ingen respekt?
Jag tror att hon inte vet vad hon gör.
Men att hon själv beter sig som hon inte vill att andra gör.
Vad är det då?
Jag har sagt det ett flertal gånger utan att direkt säga det till henne.
Så jag måste ta mig i kragen och säga det.
Men blir det följder av det?
Positiva eller negativa?
I dagens Sverige så blir väldigt många kränkta hit och dit.
Så jag undrar ibland om man inte får ta lite skit och tänka
att vi är ju bara människor allihopa.
Med alla våra fel och brister.
Hur långt ska vi gå efter vår jakt efter Edens lustgård?
När vi dessutom inte lyckats integrera nya medborgare i vårt samhälle
så blir uppförsbacken allt längre.
Så då blir det ännu mer klyftor!
**********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!