tisdag 4 november 2014

Min mormor

Jag tände ett ljus för min mormor på Alla Helgons dag
Det var länge sedan hon dog nu.
Över 20 års sedan.
Men en del minns man mer än andra.
En del minnen blir svagare men försvinner aldrig.
En del önskar man att fler skulle få träffa.
Bland dom min fantastiska mormor.
Hon tyckte om mig.
Det kände jag så tydligt.
Hoppas hon kände att jag älskade henne.
Under ett par års tid så åt jag middag hos henne en dag i veckan.
Det var jättegod mat nästan alltid.
Hon bjöd varje gång på en äcklig likör som jag i smyg mestadels hällde i vasken.
Och varje gång tog jag en cigarett där.
Jag smygrökte för min mamma men aldrig för mormor.
Hon gillade att jag spillde på duken när vi åt.
För det var ju en bra anledning till att få byta duk.

Jag tog med mormor ut på restaurang och körde henne till kyrkogården då och då.
Det tyckte hon om mycket.
Vi åkte ålandsbåt när jag var mindre tillsammans.
Jag fick alltid dra shoppingvagnen full med smuggelgods.
För hon sa att ett barn aldrig blir stoppat i tullen.

Jag fick alldeles för lite tid med min mormor.
Man ska verkligen ge mycket tid till dom man tycker om.
Må i frid Mormor!
Vi syns kanske igen.
Jag tänker då och då på dig.
Det hoppas jag att du märker.

************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!