lördag 22 november 2014

Smärttröskel

Jag hör en intervju med Carola Häggkvist där hon säger att hon har hög smärttröskel
och börjar fundera på om jag har det.
Vad är egentligen hög smärttröskel?
Vem har högst? Vem har låg?
Den fysiska smärtan hur mäter man den?
När du skär dig på ett papper och får något i såret hur ont gör det då?
Eller när du går barfota på en legobit?
Eller får en smäll av någon?
Varför ska vi nämna ordet smärttröskel?
Är det för att visa att jag är minsann stark?
Eller är det för att folk ska tycka synd om mig?
Hörde om en hund som följt med multisportlanslaget
på en 700 kilometer lång strapats genom Amazonas djungel.
En gatuhund!
Där har vi väl en varelse med hög smärttröskel eller?
Smärta måste väl vara oerhört individuellt så då kan vi ju inte jämföra.
Då blir det väl så att vi vill egentligen bara att folk ska tycka synd om dig.
Krävs det smärta för det?
Stor smärta alltså?
Jag har börjat styrketräna igen och talar in i mig själv att när du inte orkar mer,
då är det bara lite smärta som går över.
Då klarar jag alltid en till.
**********
Seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!