tisdag 4 november 2014

Tiggare

Är det inte dags att diskutera på riktigt.
Ska vi ha tiggare?
Är det en fråga vi får/kan/ska ställa oss själva?
Kommer det lösa något på lång sikt?
Kort sikt?
Vems samvete löser sig?

Människor runt om i världen lider av fattigdom och elände.
Många försöker komma hit till Sverige.
Vi tar hand om en hel del människor från utsatta platser.
Jag vill påstå att vi är om inte det bästa så en av
världens bästa länder på vårt jordklot.
I förhållande till storlek och rikedom så tar vi väl emot
en godkänd mängd människor,det kan vi väl vara eniga om.
En del tycker fler andra färre.

Och nu har det kommit en mängd tiggare till våra städer.
Dom sitter snart i vartenda gathörn och utanför snart sagt varje affär.
En del ger pengar och en del gör det inte.
En del tycker det är jobbigt med tiggare och en del inte.
Jag tycker att det inte är den bilden jag vill ha när jag ska gå och handla.
Dom sitter där av en anledning.
Kanske är samvetet störst där?
Vårt alltså.
Jag kommer aldrig att ge några pengar till tiggare.
Det skulle jag aldrig få för mig.
För jag anser att det inte hjälper.
Det kommer aldrig att hjälpa dom utsatta som sitter där.
Varför tror folk det?
Dom kommer sitta där tills vi slutar ge dom.
Hur mycket krävs för att dom ska sluta tigga och skaffa sig en egen tillvaro?
1 miljon? 100 kronor?
Eller är det något annat?
Ett jobb? En bostad? En resa hem till sitt land?
Är det svenska medborgare eller invandrare som tigger?

När det är svält i Afrika så ger vi ju pengar för långsiktigt arbete eller?
Varför gör vi inte det i detta fallet?

En del säger att det är ligor som ligger bakom "tiggarfenomenet".
Varför löser vi inte den ev. frågan på en gång.
Vilka tigger? Och varför?

Om en svensk t.ex. alkoholist tigger ger du honom/henne pengar då?
Troligtvis inte.
Varför då?

Jag tycker inte du ska ge pengar till tiggare utan ge till en organisation som hjälper
till med det långsiktiga arbetet.
Det gör jag!
Och jag kommer ALDRIG ge en tiggare utanför min affär en enda krona.
Jag tycker du ska ge dom en frukt eller en filt istället.
Se om dom blir glada av det!

Sen tycker jag inte det är mänskligt att hälla vatten över en stackars tiggare.
Men straffet motsvarar kanske inte direkt brottet.
Sen undrar jag om en affärsinnehavare inte har något att säga till om utanför sin affär.
***************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!