torsdag 26 februari 2015

Lön

Jaha då är det dags för lön igen då.
Eller försörjnings-stöd som jag vill kalla det.
För inte blir man rik på att jobba med lågstatus jobb.
Men jag klagar inte.
Tycker så synd om alla dom som jobbar på riktigt och inte tjänar någonting.
Men så ser en kapitalistisk värld ut.
Och jag vill inte ha det på något annat sätt.
Men fick jag bestämma så skulle hjältarna där ute tjäna mer pengar.
Såsom lärare,vårdpersonal,poliser,brandmän och alla
andra som vi verkligen behöver.
Varför tjänar folk inom IT så himla bra?
För att marknaden blablabla jag vet!
Men i min drömvärld så tjänar dom som tjänar andra bättre
än dom som tjänar sig själva.
Men vadå alla har ju chansen!
Så klart dom har!

Och jag ska inte klaga.
Jag gjorde ju ett levnadsval när jag var typ 20 år och lever vidare med det.
Och jag njuter i fulla muggar över min ekonomiska situation.
Är absolut inte rik!
Har inte råd med allt!
Men mina spar-drömmar slår ibland in och då njuter jag.
Vet inte ens om en superhöjning av min lön skulle göra livet bättre.

Men inte är jag den som säger nej till en lottovinst på 36 miljoner.
för är det något jag önska så är det att slippa jobba.
Jag skulle istället vilja göra saker för mitt och andras välbefinnande.
Hjälpa äldre att skotta snö eller gå och handla.
Eller vara en jourhavande kompis.
Eller när någon står och fryser vid en busshållplats erbjuda skjuts till jobbet.
Bara vara en vänlig medborgare.
Och resa lite förstås.

Drömmer om Rosa Bussarna i Sydamerika just nu.
2017 eller 2018 vet vi om det blev något.
Nu ska jag göra av med lite bidrag.....
************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!