tisdag 24 februari 2015

Tiggare

Jag måste skriva om denna heta potatis.
Jag måste också uttrycka min åsikt i ämnet.
För jag tycker att alla politiker och media samt folk som har befogenheter
att göra något bara stoppar huvudet ner i sanden som en struts.

Låt mig först göra en sak absolut klar!
Jag tycker oerhört synd om dessa människor som förnedrar sig
när dom sitter och tigger överallt i vårt land.
Vi ser dom utanför varenda affär i hela Sverige nästan.
Och alla har en åsikt i frågan,och självklart jag med!

Utanför min port så sitter en tiggare.
Hon är gullig och rar och gör ingenting mer än att sitta där och tigga och le.
Hon stör absolut inte min vardag.
Men jag kan bara inte ge henne några pengar.
Mitt hjärta säger att jag ska ge.
Men min hjärna säger nej!

Varför då?
Jo jag undrar vad hjälper det?
Om jag ger henne en krona då sitter hon ju där nästa dag också
Och nästa och nästa och nästa.
Då kommer vi få leva med att alltid ha dom hos oss.
Tycker vi det är bra eller i alla fall okey?
Då måste dom ju ha någonstans att bo?
Nu bor dom i parker,under broar, i garage m.m.
Dom utför sina sanitära angelägenheter där det går.
Med det kommer det en massa problem.
Kan vi vara överens om det?

Men då skaffar vi dom bostäder?
Vad händer då i långa loppet?
Tänk lite själv nu.
Kommer det komma fler tiggare till vårt land?
Självklart kommer det göra det.
För det fungerar ju!
Har vi så många bostäder att vi kan ta emot hur många som helst?
Vad händer med alla som inte gillar att dom är här?
Kommer den politiska kartan ritas om ännu mer?
Till främlingsfientlighet av ännu större format?

Men min grundfråga är fortfarande.
Vad hjälper det att jag ger damen tio kronor?
Inte för dagen utan i  det långa perspektivet?
Så jag kommer att fortsätta neka dom pengar.
Jag donerar varje månad en summa pengar till saker som jag tycker behöver.
Och känner absolut ingen skuld över hur jag gör.


Nu hörde jag på radion att en del förskolor/dagis har problem
när tiggare gör saker i deras sandlådor m..m
Jag vill inte skriva ut texten helt,ni förstår säkert!

Vi måste gå på EU hårdare att starta ett stort stödprogram för dessa utsatta
människor som som ingen vill ha på våra gator.
Inte dom och inte vi!
Ä det inte bättre att dom får hjälp i sina egna länder?
Vill dom inte det?

Men jag tycker att kommunerna måste få tillstånd att avhysa dom från
dom kåkstäder som börja bre ut sig mer och mer.

Sen vill jag dela med mig av en video jag fick.
Det finns rötägg bland oss också jag vet det!

https://www.facebook.com/video.php?v=1438733669751764&pnref=story

Hur ofta ger du pengar till en hemlös svensk?
Hur ofta tänker du på dom?
Ja jag vet att nu kommer rasistkortet (det gör det alltid).

Jag vill att debatten tas upp på riktigt och att vi vågar prata om saker som
vi inte vill ta tag i.

*************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!