onsdag 18 februari 2015

Mitt liv min kropp

Vi har bara ett liv.
Vi lever bara en gång.
Det spelar ingen roll vad andra säger så har du nuet dåtid och en ev. framtid.
Varför ska någon annan bestämma över hur du ska leva ditt liv.
Är det inte mitt liv?
Varför får jag inte göra det jag vill?
Alla dessa lagar och regler är ju bra i nästan alla fall.
Men det finns vissa saker som alla borde få bestämma själva över.
Framför allt sin egen kropp.
Gör vad du vill och ta konsekvensen av det!
Det är mitt motto för allting här i livet.
Och det gäller ju särskilt din egen kropp.
Om jag vill göra extrema saker med min kropp så är det väl upp till mig?
Vi får väldigt lätt moralpanik över saker som inte vårt kära samhälle gillar.
Och då är vi där igen.
Samhället!
Jag tycker vi borde sluta använda ordet samhälle.
Ordet är ju tvär-fult!
Dessutom så är ju ingen samhälle,det är ju du och jag!
Vad är rätt och vad är fel?
Vem är dåre och vem är det inte?
Så länge du inte skadar någon så varför inte göra vad du vill med din kropp?
Ja men familjen då?
Vad är det med den?
Varför ska man alltid tänka på den?
Särskilt inte din egen mamma eller pappa eller bröder eller systrar!
Vem har bett att få dom?
Jag valde ju inte att växa upp i den familjen!
Du har kanske ett ansvar att ta hand om dina egna avkommor!
I alla fall tills dom blir vuxna och kan ta ansvar och hand om sig själva.
Men sen är det väl upp till dom?
Jag ska väl inte styra in dom på det jag tycker och tänker.
Vi ska väl skapa fria egentänkande individer?

Så vill jag knarka så ska jag väl få göra det?
Så länge ingen annan kommer till skada.
Ja jag vet att nu kommer moralpaniken att komma igen.
Ja men då skadar du ju andra?
Men den där jävla spriten då?
Hur mycket skadar inte den då?
Varför är inte marijuana lagligt i Sverige?
Hur mycket skadar den per år i jämförelse mot sprit?
Hur många familjetragedier händer av sprit vs. marijuana?

Religion mot marijuana?
Vem dödar/skadar mest?

Och varför kan vi inte införa rätten till självmord?
Bestämmer inte jag över min egen kropp eller liv?
Vore det inte bättre om vi slapp alla som hoppas framför tåget?
Det skadar väl om något?
Tänk den stackars lokföraren som ska leva med det hela livet?
En klinik som hjälper folk och kanske till och med räddar folk.
Skulle inte det vara bättre?
Varför är vi så rädda för döden?
Varför är vi så rädda för en drog som inte är aggressiv?
Varför förbjuder vi inte sprit?

Varför får inte jag bestämma över min egen kropp?
Om jag vill sälja den till någon annan?
Jag får ju ge bort alla mina organ men inte låta någon utnyttja min kropp
om jag vill det?
Varför inte?
Jag vet att det skulle alla äckliga rika grisar till män utnyttja.
Och alla svaga skulle bli ännu mer utnyttjade av det.
Men det är en annan sak.
Jag vill göra vad jag vill med min kropp.
Varför ska DU tycka vad jag ska göra?

Vi tycker om tjocka och smala.
Vi tycker om hälsa och annat.
Ska vi inte älska alla för den dom är?
Vi måste få bort moralpaniken och börja tänka själva.
Vi får visa allt men en bröstvårta är hemskt och ska inte visas.
Snacka om att göra dramatik av allting!

Jag önskar bara att jag får bestämma över mitt liv och min kropp.
Det ska väl ändå inte samhället göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!