onsdag 30 mars 2016

Att kryssa

Har du någonsin funderat på att göra en kryssning med dessa monsterbåtar?


Dom är så in i norden stora.
Det blir inte mycket till "båtkänsla".
Men är det det du vill ha?
Jag har nu kryssat två gånger i Karibien.
Och jag gillar det.
Kan säkert bli en gång till men det beror på.
Återkommer om det.
En kryssning har dom flesta svenskar fördomar emot.
Antingen från "ålandsbåten" eller att det ska vara blåhåriga amerikanskor
eller överviktiga "whitetrash" människor.
Under dessa kryssningar har jag knappt sett en enda onykter människa.
Dom finns så klart men dom syns absolut inte.
Och överviktiga människor finns det så klart.
Men inte så man störs av det.
Det är ju bara att sätta sig vid ett annat bord.
eller gå till en annan restaurang.
Man checkar in som på en resort och sen tar man det bara lugnt och vilar upp sig.
Det är hela grejen.
För dom som har lite abstinens så finns det massor att göra.
Och eftersom båtarna kommer till nya platser i stort sett varje dag.
Så finns det alltid nåt att se och göra där.

En dag för mig på en kryssning kan se ut så här.
Går upp och går till stora buffén och äter frukost.
En riktigt bra frukost där du kan få allt du vill och behöver.
Jag åt en massa olika frukostar.
Suveränt!
Sen gick jag till gymmet och sprang/styrketränade lite.
Min sambo brukade ligga och läsa en bok eller ta en promenad så länge.
Man kan verkligen promenera på dessa båtar.
Efter det så brukade jag lägga mig i bubbelpoolen ett tag eller den 
vanliga poolen förstås.
Sen var det lunch och lite "folk-tittande".
På eftermiddagen spelade vi lite pingis eller minigolf.
Eller såg en show eller något annat roligt.
Lite mer tid vid poolen före man klädde på sig för kvällen.
På kvällarna finns det hur mycket som helst att se och göra.
Jag kollade på olika föreställningar som t.ex. 
Stand-up comedy, kareoke, frågesporter, olika uppträdanden.
Eller bara hängde i en av pubarna runt båten.
Jag hade inte tråkigt en enda sekund.

Och sen tillkommer ju alla utflykter som man gör när båten
kommer till en ny plats/hamn.

Jag skulle återkomma om varför jag funderar på om det kan bli fler kryssningar.
Jo det enda som skulle vara en anledningar att inte åka är hur många man ska åka med.
Jag vill gärna åka flera stycken på en kryssning.
För när man är ett par som åker så är det ofta man gör saker själv.
Om man inte gillar exakt samma saker.
Min sambo gillar t.ex. inte att träna eller att bada bubbelpool.
Och en del saker gillade bara min sambo.
Så då är det bra att vara ett större sällskap.
För då får man mer att prata om och mer som kanske har samma intressen.

Maten på båtarna är helt underbar och det finns så mycket att välja på.
All personal är hur trevliga som helst och hjälper till med allt.
Det känns inte att det är mycket folk på båten.

Kryssning är inte för alla människor.
Men för mig passar det bra.
Så jag ger mina kryssningar högsta betyg.

Finns det inga minus?
Jo det finns.
T.ex. att allt bygger på konsumtion och det kan vara lite jobbigt att se.
Sen dom hamnar man stannar i stannar man bara över dagen.
Och det gör att man inte får se mycket av platsen man är på.
Men det är ju en kryssning med några stopp som görs.
Och det ska man vara medveten om.

Jag åkte med Royal Carribean båda gångerna och det blir dom igen
om det blir fler kryssningar
***********
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!