onsdag 20 april 2016

För vs.emot

Om jag är för en sak och du är emot en sak.
Vem får då sin vilja igenom?
Vem ska ta ett steg tillbaka och släppa fram den andre?
Vem ska få påverka den andre?
Varför ska ens någon få påverka den andre?

Jag vill en sak men inte du.
Då är det väl enkelt att det blir som du vill.
Varför då?
Jo för att mitt beslut påverkar ju dig.
Och du har ju inte bett eller önskat denna förändring.
Det är väl ganska enkelt eller?

Tänk t.ex. att du vill spela musik men inte din partner.
Då får ju du ta på dig hörlurar eller lyssna någon annanstans eller?
Den andre kan ju inte tvingas stå ut med ditt beslut eller?

Du lagar mat som den andre inte vill ha.
Då får ju du äta men den andre behöver inte det eller?

Om du vill röka så ska väl inte den andre behöva stå ut med röken eller?
Om du påverkar någon så ska väl du få godkännande av den andre eller?

Vad betyder detta?
Jo att det du gör måste du kolla upp om det är ok att göra.
I samhället så blir det ofta så att antingen segrar den fysiska makten eller
den ekonomiska makten.
Eller dom som har pennan som maktinstrument.
T.ex. journalister
Du kan aldrig "vinna" mot en journalist och få den att be om ursäkt.

Det finns massor av ämnen i vårt samhälle där den som påverkas har för lite
att säga till om.

Jag går på fotboll och där förekommer det bengaler.
Ibland mycket och ibland lite.
Förespråkarna för detta sitter på all makt och gör som dom vill.
Alla som är emot kan dra åt helvete.
Dom som är för detta lyssnar inte på dom som är emot.
Varför bestämmer inte dom som påverkas av bengaler eller i
alla fall lyssnas på?
Varför kan inte jag få en rökfri arena att se min favoritsport fotboll på?
Jag skulle kunna gå tillmötes på halva vägen till och med för
alla förespråkares skull.
Men det får jag ju aldrig igenom!

En annan sak är varför ska folk som skriker fitta, bög eller andra otrevliga ord
få bestämma över läktarna?
Folk som tröttnar på andras beteende går och kommer inte tillbaka.
Dom ska alltså böja sig för dom som vill en sak.

Det är ju samma sak överallt i samhället.
Mobbade barn får byta skola och inte förövarna.
Detta pågår på en massa olika platser i vårt samhälle.

Demokrati är väl när den stora massan vill en sak och det blir så.
Eller?
Annars är väl det så att en tillräckligt stark minoritet bestämmer
och gör det utan att vi kan göra något.

Dom beslut som dom som bestämmer gör måste ju förankras av
den stora massan innan beslut kan tas.
Vare sig det gäller bengaler, invandring, barnbidrag, kärnkraft eller annat.

Det krävdes ett media drev för att avsätta en bostadsminister.
Hade han varit kvar annars?
Vissa har alltså makt och andra inte
Låt oss inte luras av våra regeringsval.
Dom gör som dom vill ändå.
Precis som vi gör.
Att få tyst på en majoritet är inte svårt bara man vill tillräckligt mycket.

Jag vill ha gratis tandvård t.ex.
För jag anser att våra tänder har blivit en klassfråga.
Alla har inte råd att gå till tandläkaren.
Jag tror också att vi är väldigt många som vill det.
Tror till och med att över 50 procent vill det.
Blir det så då?
Nej för vi är fel personer.

Vi är inte firmagrabbar från AIK
Vi är inte journalister från Aftonbladet.
Eller sitter på någon makt överhuvudtaget
Så vi får sitta och vara tysta i hörnet.
Annars skriks det ut rasist eller vit-medel-ålders-gnällgubbe
eller tokfeminist eller kärnkraftsmotståndare eller annat.

Sitt ner i båten eller häng på drevet när det går.

************
seeya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fria ordet är ditt!